Projekty zrealizowane

Eksperyment serca

Eksperyment serca to nowatorska inicjatywa w skali ogólnopolskiej w obszarze edukacji teatralnej. Projekt polega na zbudowaniu eksperymentalnej amatorskiej grupy niesłyszących tancerzy z udziałem słyszących śpiewaków ludowych oraz przeprowadzeniu cyklu wspólnych działań twórczych. Finałowy spektakl, podsumowujący warsztaty taneczne i muzyczne to symbioza współczesnego tańca, lokalnych podlaskich tradycji i nowoczesnych środków multimedialnych. W trakcie projektu osoby niesłyszące, po kilku miesiącach nauki tańca i po eksperymentalnym warsztacie muzycznym, opartym o tradycyjną podlaską technikę śpiewu białego, wcielą się  w rolę nauczycieli i poprowadzą integracyjne warsztaty dla dwóch innych grup: starszych pacjentów szpitala onkologicznego i słyszącej młodzieży w Teatrze.
Zrealizowany w trakcie projektu film i wydawnictwo zostaną wykorzystane do celów edukacyjnych w szkołach województwa podlaskiego, gdzie przeprowadzony zostanie cykl lekcji wychowawczych, podczas których będziemy zachęcać młodzież do aktywnych postaw i podejmowania niecodziennych wyzwań, niezależnie od naszej sytuacji życiowej, społecznej, materialnej.
Finałowy spektakl zostanie poprzedzony wernisażem fotogramów niesłyszących tancerzy, koncertem, prezentacją etiud i spotkaniem z zaproszonymi gośćmi posiadającymi wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami niesłyszącymi.
Projekt zakłada partycypację różnych podmiotów i współpracę Teatru Dramatycznego z innymi jednostkami, m.in. Stowarzyszeniem Osób Niesłyszących MIG-iem, Studiem Tańca Fair Play Crew, Białostockim Centrum Onkologii, a także szeroki udział niezależnych offowych młodych twórców Podlasia. Zadanie inspirowane jest działalnością australijskiej grupy Deaf Can Dance oraz Pantomimy Olsztyńskiej prowadzonej niegdyś przez prof. Bohdana Głuszczaka.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Podlaskiego, Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Podlaskiego Kuratora Oświaty.
http://eksperymentserca.dramatyczny.pl/
Fot. Bernard Bania

Fabryka Spełnionych Marzeń

Fabryka Spełnionych Marzeń to jedyne w swoim rodzaju zajęcia edukacyjne. Bo chociaż są to po trosze szkolne lekcje, to jednak młodzież uczestniczy w nich bardzo chętnie. Dlaczego? Otóż za sprawą tych zajęć jedne marzenia się spełniają, a inne… rozkwitają.
Inicjatorem projektu jest Szkoła Podstawową nr 16 im. Tadeusza Kościuszki z Białegostoku. Grupa uczniów z tej placówki (15 osób) od kilku miesięcy raz w tygodniu przychodzi do Teatru na specjalne lekcje – warsztaty. Ich opiekunką i przewodniczką po świecie Teatru jest Krystyna Kacprowicz-Sokołowska. Razem z nią zgłębiają tajniki wiedzy o teatrze i wspólnie przygotowują prawdziwe teatralne widowisko – spektakl pt.: „Sen Dorotki”. Przedstawienie będzie można zobaczyć na naszej scenie już w czerwcu 2010 r.
Na teatralnych atrakcjach program zajęć jednak się nie kończy. Ich uzupełnieniem są bowiem lekcje języka polskiego, podczas których dzieci rozwiązują zagadki teatralne dotyczące historii teatru, oglądają wydawnictwa – afisze, plakaty, programy. Sami też fotografują, przygotowują blog teatralny i opracowują plakat do swojego przedstawienia.
Opiekę pedagogiczną nad grupą sprawuje nauczyciel polonista Pani Ida Dąbrowska ­oraz dyrektor szkoły Pani Krystyna Romanowicz.

GRY W KLASY – Komnata cieni

„Gry w klasy” to cykl bezpłatnych spektakli edukacyjnych, organizowanych przez nasz Teatr od 2007 roku. Pierwszą edycję – spektakl „Wielka Garderoba” nawiązujący treścią do antyku obejrzało ok. 7.000 widzów, uczniów i nauczycieli podlaskich szkół podstawowych (70 spektakli). Na drugą edycję, opowiadającą o średniowieczu zapraszamy w sezonie 2008/2009. Poprzez te przedstawienia chcemy opowiadać młodym widzom o historii teatru, jednocześnie zachęcając ich do tego, by odkrywali Teatr jako interesującą propozycję dla siebie. Dlatego wszystkie spektakle są dynamiczne, barwne, interaktywne, „przemycają” wiedzę, wciągając widza w dynamiczną akcję, frapującą fabułę przedstawienia. Nie stronimy od wprowadzania trudnych pojęć, ale nie podajemy uczniom ich definicji, tylko prowokujemy do odkrywaniu sensu poprzez sceniczną akcję. Wszystkie scenariusze są autorskie, niepowtarzalne, napisane na nasze zamówienie przez Jacka Malinowskiego. Edukacyjny wymiar cyklu wzbogacony jest też poprzez materiały dodatkowe. Nauczyciele otrzymują od nas płytę z zestawem ćwiczeń związanych z epoką. Materiały te są opracowane specjalnie dla potrzeb tego programu, nie powtarzają wiedzy szkolnej, ale stanowią dodatkową propozycją edukacyjną.
Część II – Komnata Cieni
Od listopada 2008 r. zapraszamy uczniów klas 4-6 na Drugą odsłonę pt. Gry w Klasy-Komnata Cieni. Znani już młodym widzom bohaterowie Wespazjan Kroch i Maurycy von Schafott, kontynuując wędrówkę ku Wielkiej Garderobie, wpadają tym razem w mroki średniowiecza.
Nad krainą TEA-TRIS TEATRIUM zawisła czarna chmura. Ptaki opadają na ziemię, ryby wyrzucają łuskę na brzeg jezior, szaleńcy z Tiwinot organizują wykłady filozoficzne a Zakon Głupców rozpoczął święcenia swych wyznawców rdzawą wodą o nazwie intelekt. Teatr niszczy zaraza, tajemniczy wirus V-Ś. Szlachetni mężowie, to była zapowiedź kataklizmu! Plaga spadła na nasz kraj! Spadła i spustoszyła naszą ziemię. Wszyscy mieszkańcy bełkocą, tracą słuch i pamięć. Komnata to ostatnie miejsce gdzie nie zawitał ten mórrrrr… Pomóżcie…my…zanikamy… Bohaterowie muszą odnaleźć właściwą receptę i sporządzić magiczne antidotum. Kogo spotkają na swej drodze nasi wędrowcy? Co musza zrobić, by odkryć tajemnice średniowiecznego teatru i uratować go przed ostateczną zagładą?

GRY W KLASY – WIELKA GARDEROBA

„Gry w klasy” to cykl bezpłatnych spektakli edukacyjnych, organizowanych przez nasz Teatr od 2007 roku. Pierwszą edycję – spektakl „Wielka Garderoba” nawiązujący treścią do antyku obejrzało ok. 7.000 widzów, uczniów i nauczycieli podlaskich szkół podstawowych (70 spektakli). Na drugą edycję, opowiadajacą o średniowieczu zapraszamy w sezonie 2008/2009. Poprzez te przedstawienia chcemy opowiadać młodym widzom o historii teatru, jednocześnie zachęcając ich do tego, by odkrywali Teatr jako interesującą propozycję dla siebie. Dlatego wszystkie spektakle są dynamiczne, barwne, interaktywne, „przemycają” wiedzę, wciągając widza w dynamiczną akcję, frapującą fabułę przedstawienia. Nie stronimy od wprowadzania trudnych pojęć, ale nie podajemy uczniom ich definicji, tylko prowokujemy do odkrywaniu sensu poprzez sceniczną akcję. Wszystkie scenariusze są autorskie, niepowtarzalne, napisane na nasze zamówienie przez Jacka Malinowskiego. Edukacyjny wymiar cyklu wzbogacony jest też poprzez materiały dodatkowe. Nauczyciele otrzymują od nas płytę z zestawem ćwiczeń związanych z epoką. Materiały te są opracowane specjalnie dla potrzeb tego programu, nie powtarzają wiedzy szkolnej, ale stanowią dodatkową propozycją edukacyjną.
Historia o wędrówce dwóch aktorów, którzy podążają ku Wielkiej Garderobie, aby odpocząć po wielu próbach i spektaklach. Podczas podróży dowiadują się, że Doktor Tremma pragnie podporządkować sobie wszystkie teatry, aby zdobyć panowanie nad światem widowni. Osiągnie swój cel, jeśli zawładnie Wielką Garderobą…
Rada postaci Legendarnych powierza Wespazjanowi i Maurycemu tajną misję ocalenia Wielkiej Garderoby. Czasu jest niewiele, trzeba zdążyć przed Doktorem Tremmą. Ale najpierw muszą odnaleźć tajemniczego Miariama…
 
 

II ogólnopolski Przegląd Teatrów Amatorskich MIKSTURA

W kwietniu 2010 roku odbędzie się druga edycja ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Amatorskich MIKSTURA. W niedzielę, 25 kwietnia odbędzie się hepening. W centrum Białegostoku pojawią się barwne postacie, które będą zachęcać do udziału w Przeglądzie.
Finał przeglądu odbędzie się w dniach 26-29 kwietnia. Będzie miał formę konkursu skierowanego do amatorskich grup teatralnych z całego kraju. Zespoły zakwalifikowane do przeglądu zaprezentują swoje dokonania na małej scenie Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Pierwszego dnia w klubie Cabaret odbędzie się zamknięta impreza integracyjna dla uczestników i organizatorów Przeglądu. Występy teatrów amatorskich zaplanowaną są na dni 27, 28 i 29 kwietnia. W ramach finału drugiej edycji MIKSTURY będą się także odbywać warsztaty teatralne prowadzone przez osoby profesjonalnie zajmujące się teatrem. W warsztatach mogą wziąć udział członkowie grup teatralnych biorących udział w przeglądzie, a także wszystkie osoby zainteresowane rozwijaniem swoich teatralnych pasji i zdolności. Warsztaty teatralne będą odbywać się w dniach 26-29 kwietnia w Spodkach Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku. Oprócz warsztatów i występów konkursowych organizatorzy planują także spotkania dyskusyjne w klubie Cabaret, który stanie się oficjalną kawiarnią festiwalową Przeglądu.
Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się 29 kwietnia w Teatrze Dramatycznym. Nagrody przyzna profesjonalne jury. Pula nagród do podziału wynosi 3000 złotych.
Po zakończeniu Przeglądu organizatorzy planują wystawy zdjęć oraz pokazy multimedialne, które odbędą się w Spodkach, Teatrze Dramatycznym, na Uniwersytecie w Białymstoku oraz w innych miejscach.
Zgłoszenia do Przeglądu można nadsyłać do 19 marca. Do 21 marca Rada Artystyczna zakwalifikuje uczestników i poinformuje ich o podjętej decyzji. Członkowie zakwalifikowanych zespołów do 31 marca będą mieli czas na uiszczenie opłaty akredytacyjnej w wysokości 20 zł.
Partnerzy projektu:
Stowarzyszenie na Rzecz Kultury i Dialogu 9/12
Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku

III Festiwal Teatrów Amatorskich MIKSTURA

Serdecznie zapraszamy na III Festiwal Teatrów Amatorskich MIKSTURA, który odbędzie się w dniach 1-7 kwietnia 2011. Mikstura to ogólnopolski Festiwal, mający formę konkursu skierowanego do amatorskich grup teatralnych z całego kraju, który daje możliwość zaprezentowania swoich dokonań na deskach Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, a widzom stwarza szansę na obejrzenie pełnych różnorodności spektakli przygotowanych przez zdolnych i pełnych pasji młodych aktorów. Dwa dni pokazów konkursowych, nad którymi czuwać będzie profesjonalne jury, oraz niezwykłe warsztaty teatralne prowadzone przez profesjonalistów. Do tego spotkania happeningowe, teatralne, muzyczne, oraz dyskusyjne, na które serdecznie zapraszamy po pokazach konkursowych do klubu Cabaret. Jednym słowem mieszanka tego, co w kulturze najlepsze. MIKSTURA! Zapraszamy serdecznie!

 

Instalacja „Koń na Ganku”

Instalacja „Koń na Ganku” to inicjatywa skierowana do młodszych uczestników życia kulturalnego, realizowana równolegle w pięciu białostockich placówkach: trzech szkołach podstawowych i dwóch oddziałach szpitala dziecięcego. W ramach projektu odbędzie się 80 godzin warsztatów projektowania przestrzeni pn. „Koń na Ganku”, prowadzonych przez studentów Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej oraz 25 godzin warsztatów „Łączy nas kultura” – spotkań z podróżnikami ze Stowarzyszenia „Czysty Świat”, którzy opowiedzą o dalekich kulturach poznanych podczas wypraw na grzbiecie konia. W wielkim finale, czyli plenerowej fecie z okazji Dnia Dziecka wszyscy uczestnicy spotkają się w Teatrze, gdzie będą mieli okazję uczestniczyć w kącikach tematycznych oraz wspólnie tworzyć wcześniej zaprojektowany wymarzony plac zabaw.
Projekt jest inspirowany twórczością Astrid Lindgren, a szczególnie książką „Pippi Pończoszanka”, której koń mieszkający na ganku stał się bohaterem naszego przedsięwzięcia.
Projekt jest realizowany w ramach programu Akademia Orange.

STRONA AKADEMII ORANGE
Instalacja „Koń na Ganku” – Akademia Orange
STRONA PROJEKTU KOŃ NA GANKU

Konkurs im. Jana Dormana

Konkurs im. Jana Dormana na produkcję i eksploatację spektakli dla dzieci i/lub młodzieży, prezentowanych w placówkach oświatowych wraz z towarzyszącymi działaniami edukacyjnymi organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Celem Konkursu im. Jana Dormana jest podniesienie jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w szkołach i przedszkolach. To właśnie tam dzieci zdobywają pierwsze teatralne doświadczenia. Warto zadbać, by były one jak najbardziej inspirujące oraz przygotowane z myślą
o wieku i potrzebach uczniów.
Patronem Konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie. Mamy nadzieję, że jego eksperymentalna twórczość oraz głęboko podmiotowe traktowanie dziecka jako odbiorcy sztuki będą wytyczały kierunki dalszego rozwoju artystycznego teatru dla dzieci i młodzieży oraz stworzą nowe możliwości współpracy pomiędzy teatrem i szkołą.

Odsłony projektu ›

KONKURS MŁODYCH ARCHITEKTÓW

2 kwietnia 2007 r. w porozumieniu z Politechniką Białostocką Teatr Dramatyczny w Białymstoku ogłosił konkurs dla studentów Wydziału Architektury na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy oraz aranżacji wnętrz Teatru Dramatycznego. Ideą konkursu było wykreowanie nowego wizerunku dla istniejącego obiektu (teatru), uzyskanie właściwych warunków działania i pracy instytucji oraz takie przekształcenia wnętrz, aby Teatr stał się bardziej atrakcyjnym miejscem dla odwiedzających. Przebudowa i aranżacja obejmować miała foyer, scenę nocną (w miejscu dotychczasowego górnego foyer), małą scenę i toalety.
Pula nagród w konkursie wynosiła 6.000 zł. Nagrody ufundowała KOMPANIA PIWOWARSKA S.A. Przyznanie Grand Prix natomiast było równoznaczne ze skierowaniem wyróżnionego projektu do realizacji. Do finału zakwalifikowało się 19 prac indywidualnych i zbiorowych.
Najciekawsze rozwiązania, zdaniem Jury pod przewodnictwem Grażyny Dąbrowskiej-Milewskiej przedstawili Sylwia Włodarczyk (praca indywidualna) oraz Andrzej Chomski, Paweł Dworzańczyk, Stefan Kaczyńskie (praca zbiorowa). Oba projekty otrzymały ex equo II miejsce. Decyzją Jury I nagroda oraz Grand Prix nie zostały przyznane.

Pozostali Laureaci:
– III miejsce – Milena Krupa, Piotr Lutarewicz, Krystian Karpiuk
– wyróżnienie I stopnia (dwa równorzędne) – Piotr Szymusiuk oraz Leszek Sokołowski, Łukasz Berezowiec, Mateusz Sanejko
– wyróżnienie II stopnia – Augustyn Semko
– wyróżnienie III stopnia – Dominika Anna Gawarkiewicz i Izabela Czech
Wręczenie nagród laureatom odbyło się 29 września w Teatrze Dramatycznym i uświetniło premierę spektaklu w reżyserii Piotra Dąbrowskiego „Trumna nie lubi stać pusta”.

Kulturowe Mosty

„Kulturowe Mosty” to projekt łączący dwa nie związane ze sobą światy. Ba, krainy odległe od siebie o lata świetlne, a przynajmniej o lata, jakie dzielą babcie i ich wnuki. W naszym programie znakiem tego pierwszego świata są tradycyjne pieśni, a drugiego – nowoczesny język wideoklipu. By je połączyć – zbudujemy Kulturowe Mosty. Program jest realizowany w ramach programu Akademia Orange.
W projekcie biorą udział ludzie młodzi: podopieczni Pogotowania Opiekuńczego w Białymstoku oraz uczestnicy warsztatów teatralnych w białostockim Teatrze. Od kilku tygodni integrują się, poznają, a niebawem rozpoczną badania terenowe i wspólne śpiewanie. Razem z instruktorem wyprawią się w okolice Białegostoku, w poszukiwaniu skarbów tutejszej tradycyjnej kultury – autentycznych pieśni, śpiewanych bez akompaniamentu, towarzyszących kiedyś rozmaitym obrzędom. Młodzi ludzie uczą się, że te pieśni są trochę jak wymierające gatunki: trzeba je znaleźć, zabezpieczyć, utrwalić i przechować, inaczej ślad po nich zginie.
A na czym będzie polegało utrwalanie? Tu właśnie przydatne okażą się narzędzia współczesnego świata. Zdolni podlascy filmowcy podzielą się z młodzieżą tajnikami swojego warsztatu, wprowadzając ich w świat technik audiowizualnych, ucząc języka filmu, obsługi sprzętu oraz sztuki montażu. Razem przygotują… wideoklip. Jak wiadomo, istotą tego gatunku jest dodanie atrakcyjnego obrazu do istniejącego już utworu muzycznego.
Nasze filmowe impresje związane będą oczywiście z tymi tradycyjnymi pieśniami. Co ważne – prezentowanymi w formie jak najbardziej zbliżonej do oryginału, do wersji zachowanej w pamięci najstarszych mieszkańców okolic Białegostoku.
A zatem, edukacja młodzieży w ramach projektu „Kulturowe Mosty” iść będzie w dwóch przeciwległych kierunkach: w stronę dawnego, zapominanego coraz bardziej świata tradycyjnej wiejskiej kultury i obrzędu oraz super nowoczesnego języka filmu, wideoklipu, rejestracji i ekspozycji obrazu i dźwięku. I spodziewamy się, że z jednej krainy do drugiej wcale nie jest bardzo daleko, jak mogłoby się wydawać. A umiłowanie tradycji, czy troska o zachowanie oryginalnej tkanki naszej kultury może iść z parze z nauką jak najbardziej współczesnych kulturowych trendów, znaków, kodów.
Uzupełnieniem tych dwóch bloków zajęć są warsztaty śpiewu, tańca oraz aktorskie. Dzięki nim młodzi ludzie będą mogli jak najpełniej przygotować się do zaprezentowania swoich umiejętności w wideoklipie i na scenie. Finałem projektu będzie bowiem prezentacja ich umiejętności oraz samego wideoklipu podczas specjalnego pokazu w Teatrze Dramatycznym (maj).
Organizatorami programu Kulturowe Mosty są: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ulicznej ENGRAM, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku oraz Pogotowie Opiekuńcze w Białymstoku.
WARTO PRZECZYTAĆ, WARTO OBEJRZEĆ:
www.myspace.com/stowarzyszenie_engram
www.facebook.com/pages/Kulturowe-Mosty
vimeo.com/11020060
Kulturowe mosty – Akademia Orange

Lato w teatrze

Lato w Teatrze – teatralne półkolonie i warsztaty dla uczniów spędzających wakacje w swojej miejscowości. Projekt zainicjowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, koordynowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Projekt realizowany w dwudziestu sześciu miejscowościach w całej Polsce. Codziennie przez dwa tygodnie uczestnicy projektu pracują nad spektaklem pod opieką profesjonalnych artystów w sprofilowanych grupach: aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej lub technicznej. Efektem projektu jest przedstawienie prezentowane w teatrze bądź innej przestrzeni miejskiej. Dwa tygodnie spędzone w teatrze są dla młodzieży szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie. Profesjonalni artyści dzielą się doświadczeniem zawodowym i prezentują swoje metody pracy, a także poznają potrzeby i wrażliwość młodej widowni. Dzięki realizacji projektu Lato w teatrze Teatr staje atrakcyjnym ośrodkiem działań twórczych i edukacyjnych również podczas wakacji, zyskując sobie tym samym nowych widzów, którzy w ciągu sezonu często nie uczestniczą w życiu kulturalnym.
Fot. Bernard Bania
 

Mój pierwszy raz…

To specjalny konkurs, który Teatr Dramatyczny przygotował z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru dla swoich widzów! Opowiedzcie nam o swoim pierwszym razie w teatrze, a w nagrodę my zapewnimy Wam pierwszy raz… na scenie!!
Nagrodą w konkursie jest statystowanie w spektaklu „Pinokio”: w roli Dżdżownicy, Pszczółki lub Dziecka. Zwycięzcom zapewniamy profesjonalne przygotowanie aktorskie, piękny kostium i niezapomniane wrażenia ze scenicznego debiutu! Statystowanie dotyczy dwóch przedstawień „Pinokia”, w dniach 28 i 29 marca o godz. 15.00. Dodatkową nagrodą będzie dwuosobowe zaproszenie na dowolny spektakl z repertuaru Teatru.
A żeby wziąć udział w konkursie wystarczy przygotować krótką pisemną wypowiedź na wspomniany już temat: mój pierwszy raz w teatrze. Można pisać wierszem lub prozą, opisać spektakl, który utkwił w pamięci lub anegdotę, która z ta pierwszą wizyta się kojarzy. Forma dowolna! Prace (do 1500 znaków) należy przesyłać do 24 marca do godz. 15.00 na adres sekretariat@dramatyczny.pl. Nazwiska zwycięzców ogłosimy na stronie internetowej Teatru.

OBSERWATORIUM KULTURY

1 sierpnia 2012 roku przy współpracy z pracownikami Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku oraz Fundacją SocLab, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki rozpoczął badania diagnostyczne mające na celu dostarczenie pełnej i rzetelnej wiedzy z zakresu potrzeb kulturalnych mieszkańców województwa podlaskiego. Równorzędnym celem projektu było ilościowo-jakościowe określenie wizerunku instytucji kulturalnych, w tym Teatru Dramatycznego, a także ocena ich działalności artystycznej. Rezultatem projektu jest wiedza umożliwiająca kształtowanie i poprawę polityki artystyczno-marketingowej tych placówek. Całościowo projekt stanowi diagnozę społeczną mierzącą kapitał kulturowy regionu na podstawie korzystania przez mieszkańców województwa podlaskiego z instytucji kulturalnych. Ponadto wskazuje główne bariery hamujące wzrost uczestnictwa w kulturze wysokiej w oparciu o aktualną i praktyczną wiedzę. Badaniami zostało objętych 59 gmin. Szczegółowe wyniki badań zostały zaprezentowane w formie raportu. Na ich podstawie została także opracowana wersja raportu służąca rozpowszechnianiu, zawierająca informacje przydatne innym instytucjom kultury oraz podmiotom.
Szczegóły dotyczące projektu dostępne są na stronie Fundacji SocLab.
Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Odrodzenie

„Odrodzenie” to projekt szczególny w działalności Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki. Po raz pierwszy bowiem zajmowaliśmy się najbardziej niezwykłą, metafizyczną właściwością tej dziedziny sztuki – terapeutyczną.
Uczestniczki Odrodzenia to grupa kilkunastu dojrzałych kobiet z Klubu Amazonek, które połączyło jedno traumatyczne doświadczenie – choroba nowotworowa. To kobiety różnych profesji, ról życiowych; mamy, babcie, żony; byłe i obecne pacjentki szpitala onkologicznego; będące w trakcie leczenia lub po terapii.
Zapraszając je do wzięcia udziału w projekcie, zaproponowaliśmy im spotkanie z teatrem, jako szczególnego rodzaju panaceum. Nie obiecywaliśmy, że będzie to lek na całe zło. Polecaliśmy raczej teatr, jako odtrutkę na smutki, lęki, niepokoje. Zachęcaliśmy do aktywności. Odrodzenie to bowiem cykl działań animacyjnych, których celem było jak najpełniejsze zaangażowanie uczestniczek w proces tworzenia, kreowania świata teatru. Chcieliśmy w ten sposób pomóc im w budowaniu poczucia własnej wartości i wyjątkowości, chcieliśmy rozbudzać potrzebę twórczości.
Dla nas zaś program ten był próbą odpowiedzi na pytanie, czy w sytuacjach dramatycznych, traumatycznych, bardzo osobistych teatr może oddziaływać poprzez swoją funkcję terapeutyczną? Czy może dawać coś więcej niż rozrywkę? Czy istotnie potrafi spełniać funkcje społeczne?
Projekt zbudowany został z kilku rodzajów działań artystycznych: warsztatów teatralnych, kostiumowych oraz cyklu inscenizowanych sesji zdjęciowych. Kanwą literacką cyklu była renesansowa twórczość Williama Szekspira. Stąd wybraliśmy zastęp niezwykłych postaci kobiecych, w które wcieliły się uczestniczki Odrodzenia. Do każdej też dopasowany został teatralny kostium – z jednej strony nawiązujący do osobowości poszczególnych pań, z drugiej oparty o charakterystykę literackich bohaterek. Projekty kostiumów, wykonane przez Elżbietę Wysocką, były punktem wyjścia do dalszej pracy. Uczestniczki wyszukiwały tkaniny, dodatki, elementy dekoracyjne, przygotowywały drobne fragmenty kostiumów, np. kryzy, hafty, aplikacje, koronki. W takich stylowych sukniach panie przeszły do następnego etapu, czyli pracy nad przygotowaniem scen – żywych obrazów ze sztuk Szekspira. Zostały one uwiecznione na fotografiach Bernarda Macieja Bani i opublikowane w specjalnym kalendarzu.
Całe przedsięwzięcie podsumowaliśmy prezentacją działań warsztatowych, promocją kalendarza, a także wystąpieniami lekarzy Białostockiego Centrum Onkologii na temat efektywności i celowości wykorzystywania metod artystycznych w terapiach różnego rodzaju schorzeń trwałych lub przewlekłych. Mamy nadzieję, że wnioski uczestniczek i realizatorów projektu, które znajdziecie Państwo w kalendarzu, zainspirują do opracowywania kolejnych działań kulturalnych, kierowanych do osób w dojrzałym wieku, chorych i niepełnosprawnych.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku
Fot. Bernard Bania

Pracownia Działań Kreatywnych

Zapraszamy na zajęciach w ramach zupełnie nowej sekcji warsztatów teatralnych. Tym razem otwieramy dla Was artystyczną Pracownię Działań Kreatywnych. To zajęcia dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, na przykład, czym się różni ścieg marszczony od zakopiańskiego, jak się szyje suknie z baśni i zdobi własnoręcznie bliższą i dalszą okolicę. Nie musicie być jednak wcale geniuszami manualnymi. Bez obaw, nie będziemy wymagać od Was technicznych umiejętności. Jesteśmy właśnie po to, aby Was wszystkiego nauczyć.
Zajęcia rozpoczynają się w styczniu i potrwają do końca sezonu. Program obejmuje dwa rodzaje działań: plastyczne i krawieckie. To unikatowe połączenie, niespotykane nigdzie indziej poza naszymi warsztatami. Zaczniemy od rysunku, wykonywania drobnych przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych, następnie przejdziemy do szycia kostiumów. Na pierwsze spotkanie zapraszamy już 8 stycznia. Uwaga: liczba miejsc w grupie ograniczona, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

W programie m.in.:
– podstawy rysunku (znajomość proporcji i skrótów)
– rysunek żurnalowy
– techniki plastyczne: ołówek, piórko, tusz, akwarela, tempera, techniki mieszane, kolaż, dripping, dekalkomania, frottage
– techniki zdobnicze dekoracyjne: crackle, papier mache, papier colle, shabby chick
– różne formy zdobnictwa wnętrza: deko-okna, deko-ściany
– zdobienie przedmiotów codziennego użytku
– elementy technik tkackich, zdobienie tkanin
– filcowania (mokre, suche)
– biżuteria,
– kartki, zaproszenia, zakładka, okładka
– teoria: współczesny design i wzornictwo,
– projektowanie kostiumów teatralnych
– projektowanie ubioru
– konstrukcja kroju
– szycie: ścieg ręczny i maszynowy, tradycyjny i niekonwencjonalny
– robótki: szydełkowe, na drutach, haftowanie
– patchwork
– aplikacje
– drobiazgi ze szmatek, np. chusteczki, portfel, schowek na telefon, ipoda
– zabawki: szmacianka i nieszmacianka
– styl vintage
– elementy historii sztuki, kostiumu, historia mody
Instruktorki: Agata Krutul, Małgorzata Biegańska, Elżbieta Wysocka
Zapraszamy wszystkich (w wieku powyżej szkoły podstawowej) do wyrażenia siebie poprzez wszelkie i nieograniczone działania twórcze.
ZAPISY: edukacja@dramatyczny.pl
Prosimy o podanie w mailu: imienia, nazwiska, telefonu kontaktowego.

Grafik zajęć: cztery soboty w miesiącu po cztery godziny od 8 stycznia do 30 czerwca 2011 r.
Odpłatność miesięczna 110 zł (płatne do 10 każdego miesiąca na konto Teatru; Pekao S.A. II o/ Białystok 65 1240 2890 1111 0000 3110 6502; w tytule wpłaty prosimy podać: imię i nazwisko uczestnika oraz miesiąc, za który dokonywana jest wpłata, np. Anna Kowalska, warsztaty, styczeń) oraz miesięczna składka na zakup materiałów do zajęć (do ok. 40 zł)

SŁOWACKI ’09

W związku z obchodami Roku Słowackiego Teatr Dramatyczny realizuje cykl wydarzeń artystycznych w ramach projektu Słowacki ’09.
SŁOWACKI 09 – rekomenduje Podlaski Kurator Oświaty
 
Państwo Dyrektorzy
szkół ponadgimnazjalnych
województwa podlaskiego
W związku z ogłoszonymi przez MKiDN obchodami Roku Juliusza Słowackiego, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku realizuje projekt pt.”Słowacki’09”. To cykl wydarzeń o charakterze edukacyjnym, których celem jest przybliżanie uczniom wybitnej polskiej poezji poprzez atrakcyjne działania artystyczne.
Program uzyskał pozytywną opinię Urzędu Miasta i otrzymał wsparcie finansowe ze środków Prezydenta Miasta Białegostoku.
Jednym z elementów projektu jest wznowienie spektaklu „Beniowski” w reżyserii Krzysztofa Kopki. Jego emisję poprzedzać będzie pokaz specjalnego filmu o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego – multimedialnego, dynamicznego obrazu, którego estetyka dostosowana jest do upodobań młodych widzów, uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Film i spektakl składają się na niecodzienną lekcję języka polskiego, która w atrakcyjny i nieszablonowy sposób będzie przybliżać widzom dokonania Słowackiego. Będzie to wędrówka śladami Słowackiego, pozbawiona zbędnego patosu, często kojarzącego się młodym widzom z poezją.
W ramach projektu przygotowano również wystawę zdjęć, którą uczniowie obejrzą przed przedstawieniem w Teatrze. Zaplanowano także ogłoszenie wśród uczniów, którzy obejrzą spektakl, konkurs związany z poezją Słowackiego. Mamy nadzieję, że nasze współczesne spojrzenie na romantyczną literaturę zainspiruje młodzież do własnych poszukiwań i aktywności twórczej.
Zachęcam Państwa do zapoznania się z tą propozycją Teatru, ponieważ niewątpliwie może ona stanowić wspaniałe uzupełnienie programu szkolnego, a także być okazją dla uczniów i nauczycieli do ciekawego uczczenia rocznicy śmierci i urodzin Poety.
Jerzy Kiszkiel
PODLASKI KURATOR OŚWIATY
 
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku.
Teatr jako współorganizator będzie gościł na spektaklu „Policja” i „Beniowski” uczestników międzynarodowej konferencji Piękno Słowackiego, organizowanej przez Zakład Literatury Oświecenia i Romantyzmu Uniwersytetu w Białymstoku.