Podsumowanie sezonu 2021/2022
Podsumowujemy sezon artystyczny 2021/2022. Mimo wielu trudności udało się wyprodukować cztery nowe spektakle oraz zrealizować wiele różnorodnych projektów.
– Z racji trwającego remontu głównej siedziby, przez cały rok prowadziliśmy działalność w miejscach zastępczych, więc ten sezon był bardzo wymagający. To duże wyzwanie organizacyjne okazało się dla całego zespołu cennym doświadczeniem – zauważa Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru Dramatycznego.
W tym sezonie Teatr Dramatyczny odwiedziło prawie 20 000 widzów, a aktorzy zagrali 151 spektakli prezentując z bieżącego repertuaru aż czternaście tytułów. Zrealizowane zostały cztery premiery: „Kopciuszek” w reżyserii Justyny Zar, „Za wolność, byś wolny był” w reżyserii Grzegorza Suskiego, „Pomoc domowa” w reżyserii Witolda Mazurkiewicza oraz „Makbet” w reżyserii Grzegorza Suskiego.
Na przełomie września i października instytucja zorganizowała piątą edycję festiwalu „Kierunek Wschód”, w ramach którego do Białegostoku przyjechały m.in. teatry z Armenii, Białorusi i Polski. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem publiczności.
Zespół Teatru Dramatycznego wyjechał do Gruzji („Kierunek Telawi”) oraz Armenii („Kierunek Erywań”), gdzie zaprezentował dwa spektakle: „Błoto” w reżyserii Martyny Łyko i „Treny” w reżyserii Grzegorza Suskiego. Aktorzy wzięli również udział w Bitola Shakespeare Festival w Macedonii Północnej, gdzie zagrali „Makbeta” w reżyserii Grzegorza Suskiego, a także zaprezentowali czytanie performatywne „Wesołych kumoszek z Windsoru” w reż. Patryka Ołdziejewskiego. Wszystkie te wydarzenia zostały ciepło przyjęte przez lokalne społeczności.
W listopadzie i grudniu zrealizowano też projekty z pogranicza teatru i edukacji kulturalnej. Jeden z nich to „Poezja – Lubię to!”, którego celem była popularyzacja czytelnictwa poprzez realizację cyklu audycji internetowych. Drugi projekt to „Teatr – Lubię to! Sezon 3”, przeznaczony dla nauczycieli. Dzięki współpracy aktorów z nauczycielami podczas warsztatów powstał zbiór scenariuszy lekcyjnych oparty o przedstawienia z repertuaru Teatru.
W ramach programu „Kultura cyfrowa 2021” zeskanowano 5.000 materiałów związanych z tworzeniem spektakli w instytucji od 1944 roku. Są to m.in. afisze, scenariusze, archiwalne fotografie czy projekty scenografii i kostiumów. W 2022 r. pozyskano dotację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na digitalizację kolejnych 7.700 materiałów z archiwum Teatru.
Oprócz wspomnianych projektów została nagrana i wydana płyta z utworami ze spektaklu „Sopoćko”. Na wydawnictwie znalazły się psalmy, które wykonali aktorzy w nowych aranżacjach, przygotowanych przez kompozytora i aranżera, Marka Kubika.
Dzięki ministerialnej dotacji udało się rozbudować system oświetleniowy, zaś dzięki dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, rozpoczęto długo wyczekiwany remont siedziby Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku.
– Realizacja tej inwestycji jest niezwykle skomplikowanym procesem. Budynek Teatru jest obiektem zabytkowym. Właściwie każdy kolejny miesiąc przynosi nowe informacje, niespodzianki w zakresie problemów konstrukcyjnych, czy innych odkryć, które w trakcie tak poważnej inwestycji mają prawo się zdarzyć. To pierwsze półrocze było tak naprawdę czasem, kiedy zmagaliśmy się z nowymi problemami, zagadnieniami, które musimy rozwikłać i rozwiązać. Musieliśmy zlecać kolejne ekspertyzy dotyczące konstrukcji. Mimo to mamy nadzieję, że w kolejnym sezonie artystycznym będziemy mogli zaprosić naszych widzów do nowej wyremontowanej siedziby. Jesteśmy bardzo wdzięczni zarówno firmie realizującej inwestycję za ogromne zaangażowanie, jak i naszym inspektorom nadzoru – mówi Martyna Faustyna Zaniewska, Zastępca Dyrektora Teatru.
Ważną częścią działalności Teatru Dramatycznego są warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych prowadzone od 2006 roku. W tym sezonie podczas 580 godzin zajęć umiejętności kształciło 140 osób w ośmiu grupach sprofilowanych wiekowo. Zwieńczeniem zajęć każdej grupy był pokaz finałowy.
– W moim odczuciu teatr tworzą ludzie, a nie mury. Dlatego mimo remontu Teatru spotykaliśmy się na cotygodniowych zajęciach w przestrzeniach gościnnych, które w czerwcu zostały zwieńczone pokazami finałowymi. Bardzo serdecznie zachęcam do udziału w warsztatach w następnym sezonie, szczególnie osoby dorosłe. Nasze zajęcia to niewątpliwie szansa na powrót do marzeń, poczucie satysfakcji i spełnienia, oderwanie od rutyny dnia codziennego. Te spotkania to szansa na wyjątkowe emocje możliwe tylko w teatrze – powiedziała Agnieszka Możejko-Szekowska, aktorka i instruktorka warsztatów teatralnych.
– Dziękuję całemu zespołowi Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku za intensywną pracę w trudnych warunkach oraz widzom za wyrozumiałość i za to, że mimo trwającego remontu nadal korzystają z naszej oferty – mówi Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku.