Sławomir Mrożek

The Emigrants

Sławomir Mrożek’s ‘The Emigrants’ is now considered classics. The performance will be an attempt to interpret the text in a new way by throwing it into a contemporary context. The play tells a story of two characters, who have to leave the country ruled by totalitarian system, where freedom of speech does not exist, where political provocateurs can be easily met, where one can be persecuted for one’s own believes.

In the performance, we try to put aside the communistic context of the play. Nowadays, the Polish emigrant leaves the country for better work and better money. The consumptionism replaced ideology. Unfortunately, not so far away just behind our Eastern border there are still resons for political emigration…

The universal truths in the drama are expressed when two characters of the play confront a foreign world. Condemned to live together, they seem to be addicted to each other. And at that point the question arises, whether it is possible for two different attitudes to meet, to cross one’s own limitations, and to really see the other person…

 

Premiere: 30th May 2014

Stage: Studio 

Admission:

adult ticket - 25 zł

reduced ticket- 20 zł

student ticket- 12,50 zł 

Direction: Krzysztof Rekowski
Live Music: Piotr Ignatowski
Stage Manager: Jerzy Taborski
Producer : Marina Daszuk

Cast:

Mateusz Witczuk

Oleg Garbuz (guest appearance, actor of the National Academic Theatre of Yanka Kupala in Minsk, Belarus)

  

The performance created as part of The Artistic Initiative Scene 

Author of photographs: Bartek Warzecha

Recenzje:

"To spektakl bardzo intymny, kameralny, emocji nie sposób tu schować. Widzowie niemal wchodzą z butami w ciasny, prawie toksyczny układ. Ciasnotę podkreśla dodatkowo jeszcze scenografia - skonfliktowana dwójka siedzi w czymś na kształt szałasu, z dachem z desek pod kątem, niewiele się mieści w środku, a przerzucanie się złośliwościami tę przestrzeń jeszcze zagęszcza. Garbuz chodzi tak, jakby dach ładował mu się na ramiona, przydając ciężaru. Bohater Witczuka cwaniakuje, całym ciałem śle sygnał: nie boję się nikogo, nikt mi nie podskoczy. Ale i on, gdy dopadnie go tęsknota, chowa głowę w ramiona. Przy tak emocjonalnym spektaklu, nieustającej wojence na słowa, zmianie nastroju z komicznego w wisielczy (co w finale zyskuje wręcz wymiar dosłowny) - mowa ciała, miny, gesty są bardzo istotne."

Monika Żmijewska, "Emigranci. Polsko-białoruska symbioza", Gazeta Wyborcza - Białystok, 4 czerwca 2014 r.

 

"Obaj aktorzy fantastycznie nakreślili swoich bohaterów. Cechy charakterystyczne ciekawie podkreślają gestem, tonem głosu czy ubraniem. Na scenie widać nie tylko pracę jaką wykonali z reżyserem, ale także szczególną relację między aktorami.

Duet Garbuz-Witczuk ogląda się z nieustającym zainteresowaniem i uwagą. Aktorzy z niezwykłą lekkością przechodzą od scen bardzo dynamicznych do wyciszonych i statycznych. Absurdy ubierają w szaty rzeczywistości. Wreszcie dochodzą do wspólnej refleksji, że "idealny niewolnik nie istnieje”."

Anna Kopeć, "Teatr Dramatyczny przedstawia: Sławomir Mrożek - Emigranci", Kurier Poranny, 11 marca 2014 r.