Inwazja
Autor Malina Prześluga
Kiedy znajdujesz się w obcej, choć przyjaznej krainie i czujesz, że brakuje Ci słów, symboli i znaków, które oddałyby ból, który odczuwasz. Jednocześnie wątpisz, czy masz prawo dzielić się bólem? Czy może warto zachować go w sobie i nie kontynuować wszystkiego, co się dzieje? Cierpiący cierpi sam. Ci, którzy okazują empatię, zawsze niewystarczająco głęboko rozumieją. Wojna zaciera granice, cały adekwatny świat staje się jednym terytorium sprzeciwu wobec zła. Ale zło przybiera nowe oblicza i staje się coraz bardziej nieoczywiste.
„Inwazja” Malina Prześluga
Dwie ukraińskie uchodźczynie znajdują tymczasowy dom w Polsce. Wygodne łóżka, osobiste półki w lodówce, lampka nocna – wszystko dla wygody i komfortu. Czujcie się jak u siebie w domu. Gdziekolwiek jesteśmy, czujemy się jak w domu, jak na wojnie. Wojna nie pozwala odejść, nie daje wytchnienia, odbiera złudzenia, spotyka na każdym progu jakiegokolwiek chwilowo pokojowego kraju. Wojna przypływa i odpływa, przekracza granice, progi, wysycha między palcami i kształtuje wszystkie marzenia o przyszłości w pulsujący pomnik czegoś, co już nigdy się nie powtórzy.
Stapiamy się w jedną całość – ponadnarodową i nadludzką. Zaczynamy dostrzegać współbrzmienie języków i podobieństwo twarzy. Wzniosłe „braterstwo” sprawdzamy prostymi czynami, ciszą, obecnością, akceptacją. Czasami znosimy więcej, niż możemy, a czasami nie możemy wytrzymać wcale.
Czy miłość rządzi tym światem? A może raczej brak miłości?
Dwie ukraińskie uchodźczynie znajdują tymczasowy dom w Polsce. Wygodne łóżka, osobiste półki w lodówce, lampka nocna – wszystko dla wygody i komfortu. Czujcie się jak u siebie w domu. Ale czy można być w domu, nie będąc w domu?
Spektakl od 18 lat.
Autor
Reżyseria
Scenografia i kostiumy
Muzyka
Multimedia
Inspicjent
W spektaklu wykorzystano monologi z „Romea i Julii” Williama Szekspira oraz „Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda.
W Polsce prawa Autora reprezentuje Agencja ADiT.
Partnerami projektu są Kijowski Akademicki Teatr Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru – Left Bank Theatre z Kijowa i Teatr Miejski w Olicie. Wspierają nas Instytut Polski w Kijowie oraz Instytut Polski w Wilnie.
Spektakl bierze udział w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Wiesław Kowalski, Magdalena Rewerenda, Agata Tomasiewicz.
Spektakl realizowany w ramach projektu „Kierunek Ukraina”.
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY – PAŃSTWOWEGO FUNDUSZU CELOWEGO
ZADANIE DOFINANSOWANO Z BUDŻETU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Białostocka „Inwazja” jest kolejnym dowodem na to, że najbardziej wartościowe w tym sezonie – przekonujące, poruszające, interesujące formalnie – są te spektakle na temat wojny w Ukrainie, do tworzenia których zaproszone zostają osoby faktycznie jej doświadczające.
[...]
W kontekście wciąż rosnącej liczby powstających w Polsce spektakli podejmujących temat wojny „Inwazja” jest dobrym przyczynkiem do pogłębionej refleksji na temat tego, kto, co i w jakim celu mówi o wojnie w polskim teatrze.