Makbet

Autor

Makbet

Autor

Jakie Wiedźmy tym kręcą…

 

Widowisko Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku opiera się na klasycznym tekście, szuka mechanizmów, które determinują władzę, wiedzę i życie człowieka. W białostockiej inscenizacji „Makbeta” ważną rolę odgrywają barwne, interesujące – niekiedy wręcz okrutne – postaci kobiet. To one są tu osobami, wokół których toczy się akcja: Lady Makbet i Lady Macduff, ale nie mniej ważne są postaci Wiedźm. To one – wykorzystując ambicję Makbeta – uświadamiają mu, że tylko to jest w nim, czego nie ma… Mimo że spektakl skupia się na głębszych i bardziej uniwersalnych sensach, trudno nie zauważyć związków z bieżącymi wydarzeniami za naszą wschodnią granicą. W dramacie złowieszczo podkreślona jest odpowiedzialność za popełnione czyny, a szekspirowskie pytanie skąd się bierze zło w człowieku – zabrzmi z całą ostrością. Wszystkie elementy spektaklu oraz pięknie podane wierszem szekspirowskie frazy to magnes dla widzów, którzy chcą przeżyć i zobaczyć coś wartościowego, a także posłuchać czegoś mądrego.

Realizatorzy:

Reżyseria, muzyka i scenografia

Kostiumy

Partnerem spektaklu jest LOTTO / Totalizator Sportowy sp. z o.o.

 

 

Recenzje

Co przyciąga widzów do teatrów na „Makbeta"? Na pewno tematyka. Pragnienie władzy. Dojście po trupach do celu. Opowieść o zbrodni i poczuciu winy, nakręcających spiralę śmierci. Owe trzy elementy zawarte w Szekspirowskim tekście od XVII wieku zachęcają widzów do zagłębienia się w tragedii szkockiego bohatera.

Adaptacja „Makbeta" w reżyserii Grzegorza Suskiego na pewno jest ciekawą i warto się na nią wybrać.

[...]

Jak już zostało powiedziane powyżej, bardzo pozytywne wrażenie robią muzyka i scenografia. Pierwsza, rewelacyjnie oddaje charakter scen oraz emocje bohaterów. Druga odznacza się prostotą i urzekającym minimalizmem oraz zabawą z wielkością oraz kształtem. Za obie odpowiada reżyser. Można śmiało powiedzieć, że pod tym względem „Makbet" po białostocku jest ucztą dla uszu i oczu.

Jakub Sosnowski - „Makbet" po białostocku,

dziennikteatralny.pl, 19.05.2022 r.

Galeria