Biografii Marii Skłodowskiej-Curie nie obejmują prawa autorskie. Przynależy ona do strefy publicznej. Możemy jej używać. Maria jest twarzą feminizmu, kobietą-mitem, produktem. Podobnie jak inne ikony popkultury – Madonna, Marilyn Monroe, Superman – kształtuje zbiorową wyobraźnię. Czy jednak nasza bohaterka chciałaby ją współtworzyć jako świadoma jednostka? Spektakl przewrotnie używa figury Marii, by poruszyć kwestie szeroko rozumianej wolności, respektowania praw kobiet, wieloaspektowego przekraczania własnych granic, naruszania prywatności osób publicznych, przerostu ego i ambicji, a także, przynależnej systemowi edukacji, tendencji do zamykania ludzkiego życia w banalnych formułkach. Istotne zagadnienia społeczne konfrontowane są z życiową postawą noblistki, której przywraca się prawo do szczerej, intymnej, nierzadko kontrowersyjnej wypowiedzi. Korzystając z języka teatru ożywionej formy, twórcy w dynamiczny i groteskowy sposób przybliżają bogaty w paradoksy fenomen zjawiska, jakim jest Maria Skłodowska-Curie.
Tekst i reżyseria: Agata Biziuk
Scenografia: Katarzyna Pielużek
Muzyka: Natasza Topor
Projekcje: Patryk Bychoski
Choreografia: Anna Sawicka-Hodun
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Plakat: Paweł Brajczewski
Konsultacje chemiczne: Marzanna Rutkowska
Obsada: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel
Spektakl zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Białegostoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Spektakl dla osób powyżej 16 roku życia.
Teatr PAPAHEMA został założony przez absolwentów kierunku aktorskiego na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku. PAPAHEMA regularnie współpracuje z Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Teatrem Montownia, Teatrem Polonia w Warszawie prowadzonym przez Fundację Krystyny Jandy na Rzecz Kultury, Operą i Filharmonią Podlaską, a także Teatrem Miejskim w Gliwicach.
Do swoich największych sukcesów twórcy mogą zaliczyć zdobycie III nagrody na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl „Macbett” oraz Nagrody Publiczności i Nagrody Gazety Festiwalowej „Shakespeare Daily” na 21. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl „Poskromienie złośnicy”. Aktorów wyróżniono Świadectwem Otwartego Umysłu przyznawanym przez Redakcję Gazety Wyborczej w ramach Akcji „Przystanek Młodzi”. PAPAHEMA to także laureaci konkursu teatralnego dla młodych twórców MONTOWNIA BIS organizowanego przez Teatr Montownia (w ramach konkursu powstał spektakl pt. „Molière. Z urojenia” na podstawie dramatu Michaiła Bułhakowa).
Twórcy marzą o możliwości realizacji swoich pomysłów, łączących środki teatru formy z teatrem aktorskim, dobrą literaturę ze współczesną wrażliwością i poczucie humoru z refleksją na temat kondycji świata. W skład zespołu wchodzą: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel. „Skłodowska. Radium Girl” jest ich dziewiątym spektaklem. W repertuarze Teatru znaleźć można propozycje zarówno dla widzów dorosłych, jak i dla tych młodszych – obecnie są to: „Moral insanity. Tragedia ludzi głupich” na podstawie dramatu Gabrieli Zapolskiej „Ich czworo”, „Macbett” Eugène Ionesco, „Calineczka dla dorosłych” na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena (stworzona we współpracy z Teatrem Montownia), „Alicja po drugiej stronie lustra” według prozy Lewisa Carrolla w reżyserii Przemysława Jaszczaka, „Poskromienie złośnicy” Williama Szekspira, „Niezwykły lot pilota Pirxa” na podstawie prozy Stanisława Lema w reżyserii Jerzego Machowskiego, a także performans „Wojna. Trzęsienie rodziny” w reżyserii Przemysława Jaszczaka.
Fot. Bartek Warzecha
Spektakl bierze udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Michał Centkowski, Adam Karol Drozdowski, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Jakub Papuczys, Joanna Puzyna – Chojka.