Po premierze spektaklu „Pani Pylińska i sekret Chopina”

Po premierze spektaklu „Pani Pylińska i sekret Chopina”

Rozpoczęliśmy rok premierą  „Pani Pylińska i sekret Chopina”. 14 stycznia br. na scenie Uniwersyteckiego Centrum Kultury odbyła się premiera spektaklu „Pani Pylińska i sekret Chopina” w reżyserii Adama Opatowicza.

 

 

Spektakl powstał na podstawie sztuki Érica-Emmanuela Schmitta. To autobiograficzna historia o miłości do muzyki, wyjawiająca niezwykłą fascynację pisarza genialną muzyką Fryderyka Chopina. Widzowie bardzo licznie przybyli na sobotnie przedstawienie, które było kameralną opowieścią o wzajemnych relacjach ludzi połączonych muzyką genialnego polskiego kompozytora. To nasza najnowsza produkcja.

 

Spektakl refleksyjny i wzruszający, a momentami zabawny, spotkał się z dużą sympatią białostockiej publiczności.

 

– Przedstawienie opowiada o potędze sztuki. O tym, jak ona może oddziaływać na nasze postępowanie, wybory życiowe, osobowość. W tym przypadku opowieść o tyle urokliwa i uwodząca, że dotyczy ciekawej relacji młodego francuskiego studenta filozofii i ekscentrycznej nauczycielki gry na fortepianie. Jest to także próba wniknięcia w tajemnice wspaniałego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina – mówił  reżyser spektaklu Adam Opatowicz.

 

– Poza historią, którą przedstawiamy, poza interesującymi postaciami i ich bogactwem wewnętrznym, pozwalamy wybrzmieć muzyce Fryderyka Chopina tak, by stała się ona integralną częścią spektaklu. Sam Chopin jest intrygujący, jego muzyka jest przepiękna, a w przypadku tego przedstawienia, myślę że świetnie zinterpretowana – dodał – Opatowicz.

 

Za opracowanie muzyczne spektaklu i wykonanie muzyki Chopina odpowiadał Janusz Olejniczak – obok Zimermana i Blechacza, jeden z najwybitniejszych polskich pianistów, pedagog, juror konkursów Chopinowskich.

 

– Wbrew pozorom muzyki jest mniej, jak samego dotarcia do niej i o tym jest ta sztuka – podkreślał Olejniczak.

 

Scenografię i kostiumy do spektaklu stworzył Marek Braun. W minimalistycznej, wręcz ascetycznej i symbolicznej przestrzeni, zbudowanej przede wszystkim światłem, widzowie usłyszeli praktycznie całą partyturę książki Érica-Emmanuela Schmitta. Kostiumy – w zamyśle kostiumografa: w czerni, bieli i odcieniach szarości – pozwalały widzom skupić się na przestrzeni relacji między postaciami.

 

– To coś w rodzaju passe-partout dla dźwięku i głosów aktorów – mówił Marek Braun.

 

Realizacja spektaklu dała widzom sposobność dotknięcia sekretu Chopina w każdej z granych postaci.

 

Na scenie wystąpili: w roli Pani Pylińskiej – Arleta Godziszewska, Agnieszka Możejko-Szekowska jako Ciotka Aimée , Kamila Wróbel-Malec w roli pielęgniarki oraz Michał Przestrzelski, wcielający się w postać Érica.

 

Przedstawienie można obejrzeć 21 i 22 stycznia oraz 10, 11, 12 lutego 2023 r. w Uniwersyteckim Centrum Kultury przy ul. Ciołkowskiego 1N.

Bilety na spektakl w cenie: 60 zł – normalny, 50 zł – ulgowy, 35 zł – studencki, dostępne są w Kasie Teatru (przy ul. Suraskiej 1) oraz w sprzedaży internetowej.