Podsumowanie sezonu 2019/2020
W niedzielny wieczór (14 czerwca) zakończyliśmy kolejny sezon artystyczny. Po trzech miesiącach przerwy powróciliśmy na scenę, aby zagrać spektakl „Wszystko w rodzinie”.
Od września zagraliśmy 294 spektakle, które obejrzało 43 652 widzów. Od jesieni odbyły się cztery premiery. We wrześniu mogli Państwo obejrzeć farsę Ray’a Cooney’a „Wszystko w rodzinie” w reżyserii Witolda Mazurkiewicza. W październiku – z myślą o najmłodszych widzach powstało przedstawienie „Koziołek Matołek”. Spektakl na podstawie utworu ”Przygody Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza w adaptacji Leona Moszczyńskiego wyreżyserował Michał Dąbrowski. Z okazji jubileuszu 75-lecia instytucji cały zespół aktorski zagrał w spektaklu „Samobójca” na podstawie dzieła Nikołaja Erdmana. Premiera przedstawienia w reżyserii Katarzyny Deszcz odbyła się w listopadzie. W styczniu mogli Państwo obejrzeć komedię „Naprzód, Freedonio!”. Sztukę Rogera Mortimera przeniósł na białostocką scenę Andrzej Mastalerz.
Kończymy sezon artystyczny, który niestety nie przebiegł tak, jakbyśmy to sobie wymarzyli. Przerwaliśmy pracę nad nowymi spektaklami. Nie odbyły się wszystkie zaplanowane premiery. Cieszymy się jednak, że oferta Teatru Dramatycznego wciąż cieszy się ogromnym zainteresowaniem widzów i mamy nadzieję na jak najszybsze spotkanie z naszą publicznością – podsumowuje Piotr Półtorak, Dyrektor naszego Teatru.
W mijającym sezonie realizowaliśmy aż cztery projekty dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Województwa Podlaskiego. Na przełomie września i października już po raz trzeci zorganizowaliśmy przegląd „Kierunek Wschód III”. Do Białegostoku ponownie przyjechały teatry z krajów Europy Wschodniej, Partnerstwa Wschodniego, ale także artyści dotykający w swoich spektaklach tematyki pogranicza. W trakcie ubiegłorocznego wydarzenia wystąpiły m.in. Narodowy Akademicki Teatr im. Iwana Franki z Kijowa na Ukrainie, Narodowy Teatr Akademicki im. Janki Kupały z Mińska na Białorusi, Teatr OKT/Wilno z Litwy, czy Republikański Teatr Białoruskiej Dramaturgii w Mińsku na Białorusi.
W październiku odbyła się premiera spektaklu dla najmłodszych „Koziołek Matołek, Węgierka i Olek”. Tym razem najsłynniejsza polska koza zawitała na Podlasie. W ramach ministerialnego dofinansowania, Koziołka Matołka mogły poznać m.in. dzieci mające na co dzień utrudniony dostęp do oferty kulturalnej oraz podopieczni ośrodków Caritas i ELEOS. Wydaliśmy także specjalną książeczkę dla najmłodszych „Koziołek Matołek, Węgierka i Olek”.
Także w październiku odbyły się szkolenia w ramach zadania „Teatr – Lubię to!”. Przygotowaliśmy program, który miał pomóc ponad 100 nauczycielom podnieść ich umiejętności i kwalifikacje w pięciu obszarach tematycznych. Dzięki spotkaniom z reżyserami i aktorami, pedagodzy nauczyli się jak: rozumieć spektakl teatralny, poprowadzić koło teatralne, stworzyć szkolne przedstawienie, a także mieli okazję rozwinąć swoje umiejętności w zakresie recytacji i emisji głosu. Wiedza praktyczna i teoretyczna zostały zebrane w zeszytach teatralnych, które w wersji elektronicznej dostępne są na naszej stronie internetowej. Partnerem projektu było Kuratorium Oświaty w Białymstoku oraz Centrum Edukacji Nauczycieli.
Partnerem obydwu projektów był także Instytut Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku. Współpracujemy z Instytutem od ponad roku zarówno na płaszczyźnie naukowej, jak i dydaktycznej. Współpraca ta zaowocowała m.in. organizacją ogólnopolskiej konferencji naukowej pt. „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”. W tym roku ukaże się monografia podsumowująca to wydarzenie.
W kończącym się roku realizowaliśmy także projekt „Archiwum cyfrowe Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku – etap II”. Partnerem zadania były Fundacja M.I.A.S.T.O. Białystok oraz Archiwum Państwowe w Białymstoku. W ramach zadania zostało zdigitalizowanych ponad 5000 elementów, wśród których znajdują się zdjęcia, afisze, plakaty, programy, ogłoszenia. Cyfrowe zasoby można oglądać w serwisie internetowym www.archiwum.dramatyczny.pl. Dodatkowym elementem realizacji zadania było wydanie folderu edukacyjnego „75 lat Teatru Dramatycznego”. Wydawnictwo zawiera rys historyczny autorstwa Marka Kietlińskiego – Dyrektora Archiwum Państwowego oraz wybrane zdjęcia poddane digitalizacji.
Włączyliśmy się również w trwające obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W listopadzie odbyła się premiera przedstawienia „Legiony to… Świętujmy razem 100-lecie Niepodległej”. Spektakl z udziałem młodzieży oraz osób niewidomych i niedowidzących powstał w ramach projektu „Świętujmy razem 100-lecie Niepodległej – Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku dostępny”. Zadanie zostało dofinansowane ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Koalicje dla Niepodległej”. Koalicjantami byli VI Liceum Ogólnokształcące im. Króla Zygmunta Augusta oraz Okręg Podlaski Polskiego Związku Niewidomych.
Przez cały mijający sezon realizowaliśmy także działania edukacyjne m.in.: lekcje teatralne i warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W sezonie artystycznym 2019/2020 pracowało osiem grup warsztatowych, w których uczestniczyło prawie 200 osób. Rekrutacja na kolejny sezon ruszy we wrześniu. Do marca w Pijalni Czekolady E. Wedel odbywały „Bajkowe Poranki”, w trakcie których aktorzy spotykali się z najmłodszymi widzami. Zorganizowaliśmy także konkurs dla młodzieży na scenariusz spektaklu o wydarzeniach z 1940 roku – „Wspomnienia o Katyniu”.
W kończącym się sezonie prezentowaliśmy swoje spektakle również poza Białymstokiem. Zagraliśmy przedstawienie „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza na XXIII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie, „Śmierć w Wenecji czyli czego najbardziej żałują umierający” w reżyserii Mikołaja Mikołajczyka w trakcie szóstej edycji Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. „Zemstę” w reżyserii Henryka Talara obejrzeli widzowie Narodowego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego im. Marii Zańkowieckiej we Lwowie. W marcu zaś zagraliśmy w Rzeszowie spektakl „Obława” w reżyserii Jana Nowary.
W trakcie wprowadzonego stanu epidemii pozostawaliśmy w stałym kontakcie ze swoimi sympatykami dzięki aktywności w mediach społecznościowych. Pełni inwencji twórczej aktorzy stworzyli szereg filmów promujących akcję „#zostańwdomu”. Widzowie mieli okazję obejrzeć online nagrania spektakli: „Zapiski oficera Armii Czerwonej” oraz „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie”. Aktorzy regularnie spotykali się z najmłodszymi widzami w trakcie niedzielnych „Bajkowych Poranków”. Ponadto aktor Patryk Ołdziejewski zaprosił na wydarzenie „Koncert online. Patryk live”. Za pomocą Internetu, połączyliśmy swoje siły z aktorami z Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały w Mińsku na Białorusi. Reprezentanci dwóch scen „na żywo” wspólnie przeczytali „Pana Tadeusza”. Czytanie fragmentów najsłynniejszego dzieła Adama Mickiewicza wyreżyserowała Alena Ghannom.