Zespół

Anna Godowska

Anna Godowska

Dorobek zawodowy:

Choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego, badaczka. Taniec jest dla niej wyjątkową formą ekspresji ludzkiej duchowości, a jednocześnie sposobem na jej zgłębianie.

 

Praca solowa ”Na drodze do Opus” w ramach „Solo w dialogu-Solo im dialog”, przygotowana była na otwarcie Choreographisches Zentrum NRW w Essen, 2000; Rezydentka Centre national de la danse w Paryżu (2005), centrum Maison Folie w Belgii oraz Choreographisches Zentrum NRW w Essen, stypendystka Mobile Academy (2006), uczestniczka Theorem Residency Project 2005r. oraz Interdyscyplinary Dramaturgy Coaching w Zagrzebiu, Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013 i 2017).Autorka i realizatorka wielu projektów artystyczno-edukacyjnych, z których najważniejszy „Podświadomość a Ciało” , stał się podstawą do napisania pracy magisterskiej „Dance as a creative work with the body in the proces of individuation” (UW 2006)

 

W latach 2001 – 2012 Anna Godowska wspólnie ze Sławkiem Krawczyńskim prowadziła Teatr Bretoncaffe. Pierwsza praca Bretoncaffe, spektakl „Lustro. Byliśmy tam lecz zdążyliśmy zapomnieć”, otrzymał jedną z nagród głównych VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej, a cały dorobek teatru to kilkanaście spektakli oraz prestiżowe nagrody i wyróżnienia na festiwalach w Polsce oraz liczne występy na festiwalach zagranicznych.

Najważniejszą częścią wspólnej pracy artystów jest prekursorski projekt badawczy pod nazwą „Taniec śniącego ciała“ (obecnie Święto Snów), zainicjowany w 2005r. w ramach rezydencji Anny Godowskiej w Centre national de la danse Pantin-Paris. Celem tego projektu jest zastosowanie idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindell’a w praktyce tańca i teatru.

 

Programową syntezę poszukiwań Godowskiej i Krawczyńskiego stanowi projekt Święto Snów / The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowany w 2013r. Pierwsza praca w ramach tego projektu, spektakl „Niżyński. Święto snów”, zrealizowany w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody, otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za najlepszy spektakl oraz za najlepsze wykonanie artystyczne. W rankingu Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014  miesięcznika Teatr, spektakl znalazł się w grupie najlepszych przedstawień teatru tańca w Polsce.  W roku 2015 Anna Godowska i Sławek Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej, za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.

 

Spektakl „Bataille i świt nowych dni”, prezentowany na wielu festiwalach w Polsce i tourne zagranicą, został nominowany do nagrody Perły Tańca w 2019r. – największego ogólnopolskiego konkursu tańca organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Teatr Wielki Operę Narodową w Warszawie.

Rozwijając swoją metodę także w obszarze sztuki aktorskiej, artyści zrealizowali spektakl „Hamlet. Sen”, który otrzymał pierwszą nagrodę festiwalu Szekspiroff w 2019 oraz główną nagrodę festiwalu Sopockie Konsekwencja Teatralne, grudzień 2018.

W 2020 powstał spektakl „Kantor.Burza” zrealizowany na zaproszenie Ośrodka Dokumentacji Twórczości Tadeusza Kantora – Cricoteki z okazji jubileuszu tej instytucji.

Zrealizowany w 2022r. spektakl „How beautous mankind is!” na motywach „Burzy” W. Szekspira zdobył główną nagrodę międzynarodowego festiwalu Szekspiroff w Gdańsku (sierpień 2022).

 

Autorka koncepcji ruchu oraz choreografii do wszystkich spektakli zespołu Chór Kobiet : „Tu mówi Chór” (premiera Instytut Teatralny), „Magnificat” (premiera Instytut Teatralny) , „Requiemaszyna“ (premiera Instytut Teatralny) „Hymn do miłości” reż. Marta Górnicka oraz twórca choreografii do spektaklu „Matka Courage nie będzie milczeć. Chór na czas wojny.” Reż. M. Górnicka (premiera Museum Sztuki Współczesnej, Tel Aviv Izrael) , „Matka Courage” Staatstheater Braunschweig.

Choreografia do spektaklu „Jedem das Seine” w Kammerspiele Theater Monachium, maj 2018, oraz choreografia  do spektaklu “Still Life” Gorky Theater Berlin 2021 r.

 

W dorobku także współpraca z artystami z innych dziedzin sztuki (film, sztuki wizualne i plastyczne), w ramach której wyróżnić należy wieloletnią współpracę z artystką sztuk plastycznych Katarzyną Kozyrą: „Lord of the Dance” (2002), premiera: Museo Nacional Centro de Arte Reina, Sofia – współpraca choreograficzna; “Cheerleader” (2006), premiera: Galeria Narodowa Zachęta w Warszawie, choreografia i reżyseria ruchu; “Il Castrato”, (2006), premiera International Festival Gender Bender in Bologna, Italy, choreografia do performansu oraz pracy video. Reżyseria i choreografia performancu „Obiad” Katarzyny Kozyry Teatr Powszechny w Warszawie (2021).

 

Współpraca z reżyserem filmowym Kubą Czekajem – choreografia do filmu „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” (Grand Prix festiwalu filmowego w Gdyni) oraz „Królewicz Olch”.

W marcu 2023r. zrealizowała w Teatrze we Freiburgu choreografię do spektaklu “Der Krieg hat kein weibliches Gesicht” reż. Małgorzata Warsicka.

W sierpniu 2023r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku odbyła się premiera najnowszego spektaklu Anny Godowskiej „Do You Know All Of Them”.

 

Jako choreografka i tancerka współpracowała także z  Galerią Zachęta w Warszawie,Teatrem Narodowym  oraz Operą Narodową Teatru Wielkiego w Warszawie.

W grudniu 2017 r. Anna Godowska otrzymała nagrodę za choreografię na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie.

 

Prace choreograficzne Anny Godowskiej były i są prezentowane na najważniejszych festiwalach w Polsce i na świecie.