Witold Mazurkiewicz

Aktor i reżyser. Absolwent Wydziału Aktorskiego białostockiej filii warszawskiej PWST, studiował również reżyserię w czeskiej szkole teatralnej DAMU w Pradze. W 1995 roku z Jarosławem Tomicą i Michałem Zgietem założył Kompanię „Teatr”, która w 1996 roku podjęła stałą współpracę z Teatrem Provisorium, odnosząc liczne krajowe i międzynarodowe sukcesy. Wspólnie z Januszem Opryńskim wyreżyserował m. in. „Ferdydurke”, „Trans-Atlanytk” Witolda Gombrowicza, „Do piachu” Tadeusza Różewicza, „Sceny z życia Mitteleuropy” Roberta Musila.

Laureat wielu nagród aktorskich i reżyserskich na festiwalach w kraju i za granicą. Odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2015 ) Twórca i wieloletni dyrektor Festiwalu Teatrów Europy Środkowej SĄSIEDZI. Były kierownik artystyczny sceny kameralnej Teatru Rampa na Targówku w Warszawie, a od roku 2013 pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Polskiego w Bielsku-Białej.

Na bielskiej scenie wystąpił w roli Salieriego w „Amadeusie” Petera Shaffera (reż. Robert Talarczyk, 2012), Kelnera w „Apokalipsie homara” Moiry Buffini (reż. Tomasz Dutkiewicz, 2015) i Geista w „Lalce” Bolesława Prusa w adaptacji Artura Pałygi (reż. Aneta Groszyńska, 2015).

W Teatrze Polskim w Bielsku-Białej wyreżyserował następujące spektakle: „Pocztówki z Europy” Michaela McKeevera (2013), „Latający Cyrk Monty Pythona” (2014), a także dwa musicale: „Zorbę” Josepha Steina, Freda Ebba oraz Johna Kandera – przedstawienie nominowane do Złotej Maski za reżyserię (2014) oraz „Człowieka z La Manczy” Dale’a Wassermana (2016) – realizacja nominowana do Złotej Maski w kategorii Spektakl roku. W Teatrze Polskim wyreżyserował również dwie przebojowe komedie „Boeing, Boeing” Marca Camolettiego (2016) i „Wszystko w rodzinie” Ray’a Cooney’a (2017).

Fot. Bartek Warzecha