Edward Taylor

Pomysł na morderstwo

Paul Riggs i Harold Kent to dwaj przyjaciele. Znają się od lat. Są pisarzami, wspólnie tworzą cieszące się ogromną popularnością powieści kryminalne. Sęk w tym, że jeden z nich jest bardziej zdolny, a drugi tylko… pracowity. Za to ten drugi jest bardziej zaradny życiowo, więc opływa w dostatki, podczas gdy jego kumpel jest w stanie natychmiast roztrwonić każdego zarobionego dolara. Pomiędzy przyjaciółmi pojawia się zazdrość… i piękna kobieta, oficjalnie żona jednego pisarza, a skrycie – namiętna kochanka drugiego.

Paul i Harold zaczynają właśnie pracę nad nową książką. Będzie to oczywiście kolejny kryminał, a zatem najważniejsza jest zbrodnia: wyrafinowana, tajemnicza, popełniona przez tak przebiegłego sprawcę, że praktycznie nie do wykrycia. W głowach pisarzy coraz wyraźniej rysuje się nowy… pomysł na morderstwo. Przerzucają się pomysłami: jaki motyw, jakie wybrać narzędzie zbrodni? Gdzie morderca może ukryć broń? Jak zatrze za sobą ślady?

Pozornie jest to taka sama rozmowa, jakich już wiele przeprowadzili, przygotowując się do stworzenia kolejnych powieści. Tylko tym razem jeden z nich zastawia morderczą pułapkę na drugiego. Zbrodniarz nie wziął pod uwagę tylko jednego: że życie potrafi stworzyć znacznie bardziej skomplikowane scenariusze, niż to się kiedykolwiek śniło autorom powieści kryminalnych. I tak oto na scenie trup ściele się gęsto, stajemy się świadkami nie jednej, ale kilku zbrodni. I tylko jedno jest pewne: morderca znajduje się wśród nas…

Sztuka Edwarda Taylora to więc z jednej strony trzymający w napięciu thriller, z drugiej zaś pastiszowa gra konwencjami, schematami i motywami literatury kryminalnej. To odwołanie do najlepszych tradycji Teatru Sensacji, a jednocześnie przewrotna gra z widzem, który wciągnięty jest nie tylko w sieć sensacyjnych zagadek, ale też teatralną zabawę w skojarzenia filmowe i literackie.
W spektaklu gościnnie wystąpi znakomita aktorka Anna Korcz.

Edward Taylor urodził się w 1931 r. w Southend (Essex) w Anglii. Już podczas studiów zaczął pisać teksty dla Cambridge University Footlights Revue, odnosząc pierwsze sukcesy: po występach grupy w Londynie w połowie lat 50-tych otrzymał propozycję współpracy z BBC. Zaproponowano mu roczny kontakt, zgodził się i został w radiu… 36 lat!

W tym czasie wyprodukował ponad 2300 programów, tworzących najbardziej znane serie BBC: „Just A Minute”, „Round the Horne”, „Hoax!: oraz „I’m Sorry – I’ll Read That Again” (od tego programu zaczęła się kariera Johna Cleese`ego). Taylor jest również autorem wielu scenariuszy radiowych i telewizyjnych, w tym „The Men From The Ministry” – najdłużej granej na świecie radiowej serii.

Na początku lat 90. powrócił do pisania tekstów scenicznych. W jego teatralnym dorobku największym powodzeniem – oprócz pierwszej sztuki „Between the Lines” i thrillera „Pomysł na morderstwo”– cieszą się komedie: „Pardon Me, Prime Minister” oraz „Stosunki na szczycie”, grane w teatrach całej Europy.

Największą pasją Edwarda Taylora – poza pisaniem – jest krykiet i prace ogrodowe.

Warto przeczytać co piszą młodzi: Anna Mikiciuk,, Marek Marczak

Zobacz film z próby www.poranny.pl

 

  • Scena: duża
  • Premiera: 12-13 grudnia 2009
  • Przekład: Elżbieta Woźniak
  • Autor: Edward Taylor
  • Reżyser: Jerzy Bończak
  • Asystent reżysera: Julia Wacławik-Dąbrowska
  • Scenografia: Klaudia Solarz
  • Kostiumy: Ewa Borowik

Obsada

  • Anna Korcz - Emma
  • Krzysztof Ławniczak - Harold
  • Piotr Dąbrowski - Riggs
  • Piotr Półtorak - Inspektor Egan

Autor zdjęć: Konrad Adam Mickiewicz