Stanisław Moniuszko

Flis – opera

Mówi reżyser, Natalia Babińska: Podobno Moniuszko napisał operę „Flis” w ciągu zaledwie kilkunastu dni, podczas swojej zagranicznej podróży. Oddalenie od domu stało się zapewne przyczyną niezwykłego natchnienia kompozytora, który na skrzydłach swojej muzyki przeniósł się nad Wisłę do rodzinnej ziemi, gdzie w podwarszawskiej osadzie rozgrywa się akcja „Flisa”.
Libretto opery przedstawia perypetie miłosne flisaka Franka i pięknej Zosi. W trosce o dostatnią przyszłość córki, ojciec Zosi postanawia wydać ją zamąż za fryzjera Jakuba, bawidamka i ladaco ze stolicy. Szczęściwy obrót spraw pozwala jednak kochankom być razem , a fryzjerowi, zagubionemu w wielkomiejskim chaosie warości, odnaleźć swoje korzenie.
Moniuszko w swojej jednoaktówce zawarł ducha polskości, zgodnego z naturą i tradycją, który wciąż jest w nas obecny, mimo upływu lat, przemian społeczno-historycznych i sezonowych mód.

REALIZATORZY:

Natalia Babińska  – reżyser
Muzyk, reżyser teatralny. Ukończyła PSM im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie skrzypiec, a następnie Akademię Muzyczną w Warszawie na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (dyplom z wyróżnieniem 2001).AmorEi Za pracę magisterską poświęconą Generatywnej Teorii Muzyki Tonalnej Lerdahla i Jackedoffa otrzymała II Nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Akademii Muzycznych (2002). Współpracowała z zespołami muzyki dawnej, jak Alienor, Comtessa i Dekameron, uczęszczała na zajęcia Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także na letnie kursy w Wilanowie i Sandomierzu. Uczestniczyła w warsztatach teatru Gardzienice i współpracowała z tym teatrem. Uczęszczała na warsztaty pantomimy Stefana Niedziałkowskiego.

Jest absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Teatralnej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem 2006). Jako asystent reżysera pracowała w Operze Narodowej przy spektaklu „Podróż do Reims” Rossiniego (reż. Tomasz Konina, 2003), i jako asystent Jitki Stokalskiej przy „Czarodziejskim Flecie” Mozarta w Akademii Muzycznej w Warszawie (2006).

Przygotowała już przedstawienia: „AmorEi” (Wyróżnienie na IV Międzynarodowym Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych w Tczewie 2003), „Noce Szeherezady” (Nagroda główna przeglądu monodramów w Starej Prochowni 2005, I Nagroda na Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Niewielkich Lublin 2006, spektakl jest obecnie w repertuarze TR w Warszawie), „Lady M. Szkice z Makbeta” (pokaz warsztatowy Akademia Teatralna w Warszawie, kwiecień 2005), inscenizację Kantat Bacha (festiwal Barok Forum, Stare Miasto w Warszawie, wrzesień 2005),AmorEi „Komórkowe Love” Jakuba Boryczki w Teatrze w Radomiu (2006), muzyczne przedstawienie”Diabeł w Hadesie” (Muzeum Niepodległości w Warszawie, maj 2006), „Różaniec. Misterium Ekumeniczne poświęcone Janowi Pawłowi II” do muzyki Weroniki Ratusińskiej (Kościół Ewangelicko-Reformowany 2007), widowisko „Hej, hej Komendancie” z udziałem Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego (WAT 2007), „La serva padrona” G.P. Pergolesiego (grudzień 2007, klub M25 w Warszawie), Noc Listopadowa. Próby (Muzeum Niepodległości w Warszawie, 2008), Lady Day – Billie Holiday (Teatr Rozrywki w Chorzowie 2008), Suita (Teatr Stara Prochownia 2008).

Sprawowała ponadto opiekę reżyserską nad próbami czytanymi dramatów współczesnych w Teatrze Jeleniogórskim (2005) i dwukrotnie na festiwalu Tydzień Sztuk Odważnych w Teatrze w Radomiu (2005 i 2006), a także nad Galą Totalizatora Sportowego (Teatr Narodowy w Warszawie 2006).

W sferze zainteresowań i działań artystycznych Natalii Babińskiej szczególne miejsce zajmuje teatr autorski i muzyczny, a także muzyka w teatrze i filmie. Jest autorką oprawy muzycznej do swojego spektaklu „Lady M. Szkice z Makbeta”, a także do „Krainy Kłamczuchów” Macieja Wojtyszki (Teatr Juliusza Słowackiego w Krakowie 2005), serialu „Tak miało być” (TVP 1) i „Ale się kręci” (POLSAT).

Maja Metelska – dyrygent
Maja Metelska (ur. 1983) jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalności dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Antoniego Wita (2006) oraz gra na wiolonczeli w klasie prof. Andrzeja Zielińskiego (2008), a także studiów doktoranckich w dziedzinie dyrygentury (2008).
Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła pracując z orkiestrami symfonicznymi podczas mistrzowskich kursów dyrygenckich, krajowych i zagranicznych, prowadzonych przez takich wybitnych artystów jak Jorma Panula, Yuri Simonow, Bruno Weil, Antoni Wit, a w 2005 roku w wyniku konkursu otrzymała stypendium American Academy of Conducting w Aspen (USA), gdzie studiowała pod kierunkiem m.in. Davida Zinmana, Jamesa Conlona, Leonarda Slatkina i Marin Alsop.
Od 2007 roku pełni funkcję asystenta w Katedrze Dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, pracując ze studentami specjalności dyrygentura symfoniczno-operowa oraz przygotowując i prowadząc koncerty orkiestr symfonicznych Wydziału Instrumentalnego i Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego. W latach 2006-2008 pracowała jako dyrygent w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie prowadząc tamtejszą orkiestrę symfoniczną. W sezonie 2007/2008 współpracowała jako asystent dyrygenta z Orkiestrą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku przygotowując m.in. takie dzieła, jak VII Symfonia A. Brucknera, VII Symfonia G. Mahlera i Requiem G. Verdiego, a także, w tym do nagrań płytowych (DUX), dzieła Z. Stojowskiego i A. Tansmana.
W swej dotychczasowej działalności dyrygowała koncertami orkiestr symfonicznych krajowych i zagranicznych, w tym Filharmonii Narodowej, Filharmonii Dolnośląskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Kuopio Symphony Orchestra, American Academy of Conducting in Aspen Orchestra w USA i orkiestrami akademickimi Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Białymstoku, Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a także orkiestrą kameralną Sinfonia Academica.
W 2007 roku zadebiutowała jako dyrygent operowy przedstawieniem opery „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta w reżyserii Jitki Stokalskiej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie podczas IV Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych. W tym samym roku dyrygowała spektaklami misterium muzycznego W. Ratusińskiej „Różaniec” ad memoriam Jan Paweł II w reżyserii Natalii Babińskiej i pracowała jako asystent dyrygenta w przygotowaniu opery „Tosca” G. Pucciniego w Filharmonii Koszalińskiej. W 2008 w ramach VIII Moniuszkowskiego Festiwalu Podlasia przygotowała produkcję i poprowadziła wykonanie koncertowe opery „Flis” S. Moniuszki w wykonaniu orkiestry, chóru i solistów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (Białystok).
Jest laureatką IV Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku (wyróżnienie, 2006), półfinalistką VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach, podczas którego została wyróżniona Nagrodą TVP (2007) i finalistką XV Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Spoleto, Włochy (2008).
Od 2008 roku jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Elżbieta Tolak – scenograf
W latach 1980-85 studiowałam na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskałam dyplom z wyróżnieniem w pracowni ilustracji prof. Janusza Stannego i malarstwa prof. Teresy Pągowskiej. Następnie kontynuowałam studia w Pozawydziałowej Katedrze Scenografii prof. Andrzeja Sadowskiego. W 1989 roku otrzymałam Pierwszą Nagrodę im Zenobiusza Strzeleckiego, przyznaną przez międzynarodową organizację OISTAT za najlepszy dyplom scenograficzny w Polsce. Posiadam także wykształcenie muzyczne(fortepian). Ukończyłam również dwuletnie studium kosmetyki i charakteryzacji w Warszawie. Współpracowałam z takimi teatrami jak: „Nowy” w W-wie i w Łodzi, „Polski” w Bydgoszczy, „Dramatyczny” w Płocku, „Mickiewicza” w Częstochowie, „Rampa” w Warszawie, „Teatr Wielki” w Warszawie i Poznaniu, , „Operetka Warszawska”, „Maska” w Rzeszowie, Akademia Teatralna i Muzyczna w Warszawie. Realizowałam scenografię i kostiumy do spektakli m.in.: „Hamlet”/W. Szekspir, „Bóg”/W. Allen, „Fortynbras się upił”/ J. Głowacki, „Tasso i Cervantes”/Monteverdi, de Fala, „Świat na księżycu”/J. Haydn, „Wesele Figara”/W. A. Mozart, „Loteria”/S. Moniuszko. Współpracowałam z reżyserami: Jitką Stokalską, Hanną Chojnacką, Małgorzatą Dziewulską, Natalią Babińską, Andrzejem Marczewskim, Markiem Mokrowieckim.

 

  • Scena: duża
  • Premiera: 2 maja 2009
  • Autor: Stanisław Moniuszko
  • Reżyser:
  • Asystent reżysera:
  • Scenografia:

Obsada