Adam Mickiewicz

Dziady III

Wojna, chociaż niewypowiedziana, trwa – a tak zwany „pokój” staje się milczącym środkiem jej kontynuacji. Dyplomaci nie mówią o wojnie, negocjują jedynie jak ją uciszyć, jak odebrać głos ofiarom agresji – to iluzjoniści. Mistrzostwo tej iluzji zostało osiągnięte w stosunkach między Zachodem a Rosją Władimira Putina, która dokonała totalitarnej interwencji na tereny Ukrainy. Granica została zniesiona. Polityka zmienia się w zarządzanie, panowanie w telewizyjne show, a prawa człowieka to usprawiedliwienie interwencji zbrojnych, nazywanych humanitarnymi. Apokaliptyczna gra między supermocarstwami nabiera rozpędu. I nie ma żadnej odpowiedzi na pytanie, jak i kiedy zdołamy wyplątać się z tej katastrofy.

 

Premiera: 27 września 2014 r.

Scena: duża

Czas trwania: ok. 200 minut z przerwą

Ceny biletów*:
- normalny - 40 zł
- ulgowy - 35 zł
- szkolny - 20 zł
- studencki - 20 zł (zniżka 50% na legitymację do 26 r.ż)
- bilet dla osób bezrobotnych - 5 zł

* przy zakupie minimum dziesięciu biletów normalnych, wszystkie w cenie biletów ulgowych

Reżyseria - Natalia Korczakowska
Adaptacja - Natalia Korczakowska, Adam Radecki
Dramaturgia - Adam Radecki
Konsultacje literackie - Michał Pabian
Scenografia - Anna Met
Kostiumy - Marek Adamski
Muzyka - Alois Späth
Ruch - Tomasz Wygoda
Video - Jan Świetlik
Producent - Marina Daszuk
Inspicjent - Jerzy Taborski

Występują:

Svietlana Anikiej (gościnnie) - Anioł Wschodni / Feliks Kułakowski
Jolanta Borowska - Pani Rollison
Justyna Godlewska-Kruczkowska - Urzędniczka I/Sekretarz I
Arleta Godziszewska - Kmitowa
Agnieszka Możejko-Szekowska - Adept Anioła Wschodniego/Mistrz Ceremonii
Ewa Palińska - Księżna
Dorota Radomska - Marcelina/Belzebub/Sekretarz III
Natalia Sakowicz - Adept Anioła Zachodniego/Gimnastyczka
Jolanta Skorochodzka - Urzędniczka II/Sekretarz II
Katarzyna Siergiej - Anioł Zachodni
Monika Zaborska-Wróblewska - Mistrz Ceremonii 
Mateusz Król (gościnnie) - Konrad
Mateusz Trzmiel (gościnnie) - Jan Sobolewski/Bestużew
Robert Wasiewicz (gościnnie) - Tomasz Zan/Adolf/Więzień
Tomasz Wygoda (gościnnie) - Frejend
Bernard Bania - Żegota/Ochroniarz I
Krzysztof Ławniczak - Doktor
Sławomir Popławski - Senator
Piotr Półtorak - Pelikan/Jeden
Piotr Szekowski - ks. Lwowicz/Ochroniarz II/Kapral II
Marek Tyszkiewicz - ks. Piotr
Franciszek Utko - Kapral I/Wysocki/Bajkow
Mateusz Witczuk - Adolf/Justyn Pol

 

Głównym Sponsorem spektaklu jest PGE Dystrybucja SA

PGE Dystrybucja logo

Specjalne podziękowania dla:

Michaiła Havryluka, Tanii Derkach, Timura Ibraimova, Igora Dobrowolskiego, Antona Gyseva, Mitii Bugajczuka, Iwony Kostyny, Natashy Dikushy, Andreja Prichodko, Tiny Peresunko, Kateryny Babkinoj, Larisy Rusnak, ekipy „Babilon 13”, ekipy „Spilno.tv”, Dymitrija Potekhinowa, Yegora Sobolewa, Lesi Khomenko, Denisa Voloshina, Ilony i Oksany Gorobec.

 Herb Marszalka Wojewody Prezydenta

Autor zdjęć: Bartek Warzecha

Recenzje:

„Są przedstawienia, o których zapomina się już w dziesiątej minucie ich trwania. Albo takie, które zapamiętuje się z irytacją. (Tak zapamiętałam "Dziady" Rychcika). "Dziady III" Korczakowskiej chciałoby się studiować, bo na to zasługują. I chciałoby się je studiować z egzemplarzem Mickiewicza w ręce, w kolejne wieczory. Ze świecą szukać tak przemyślanego, tak precyzyjnego i tak konsekwentnego przedstawienia. Nie jestem pewna, czy są to cnoty przesadnie i powszechnie cenione; więc za brak czułostkowości, za niepoprawny, niepozostawiający złudzeń i nadziei katastrofizm przyjdzie Korczakowskiej zapłacić.”

Małgorzata Piekutowa, „Gdy wróg zwycięży...”, Teatr, 19 grudnia 2014 r.

„Reżyserka konsekwentnie każe widzom tropić ślady ukraińskiego konfliktu w kolejnych scenach. Spętany Konrad jest torturowany i poniewierany tylko w nieco mniejszym stopniu niż przywołany na początku w projekcji wideo nagi Ukrainiec stojący przed ciżbą znęcających się nad nim żołdaków. Tak zaczyna się seria wizyjnych scen dowodzących, że archaiczny i często zwyczajnie niezrozumiały, szczególnie dla pokoleń Facebooka, tekst ma nieprawdopodobny ładunek emocjonalny. Te emocje ujawnia od pierwszych wypowiedzianych na łańcuchach słów Mateusz Król - absolutnie hipnotyczny Konrad.

Jeśli ktoś ma wątpliwości, co do jakości tych inscenizacyjnych grepsów i tak otworzy oczy ze zdumienia, kiedy zobaczy jego wersję Wielkiej Improwizacji. Rzecz jasna nie wiadomo, ile w niej myśli reżyserki, a ile samodzielnej wizji młodego aktora, tak czy inaczej, efekt jest imponujący. Jego Konrad to stuprocentowy neurotyk, zdający się wręcz czasowo przebywać na oddziale dla nerwowo i psychicznie chorych. Miotany atakami epilepsji, przechodzi od krzyku do szeptu, by wreszcie wadzić się z Bogiem. Tylko dla tego fragmentu obecność w Teatrze Dramatycznym jest obowiązkowa, a i z powodzeniem powinna trafić do znacznie młodszych widzów.”

Jerzy Doroszkiewicz, „Wizja Wschodu, czyli polityczna inscenizacja”, Kurier Poranny, 3 października 2014 r.