(re)interpretacje. slap czytań – MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYPACZY

Nie widziałam cię już od miesiąca
I nic. Jestem może bledsza,
Trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca,
Lecz widać można żyć bez powietrza!

Tak o miłości pisała Maria Jasnorzewska-Pawlikowska. A Serge Gainsbourg śpiewał „Je t’aime… moi non plus”, czyli „Kocham cię, ja ciebie też nie”. Lutowe (re)interpretacje. slap czytań spróbują racjonalnie podejść do miłości. Całkiem jak duński biochemik Helmut Nyborg, który uważa, że stan zwany miłością to efekt zwiększonego poziomu fenyloetyloaminy (rodzaj amfetaminy), która ma własności odurzające, powoduje euforię, podniecenie, a także niepokój.

Miłość to nie miłość, jeśli,
Zmienny świat naśladując, sama się odmieni
Lub zgodzi się nie istnieć, gdy ktoś ją przekreśli.

I tylko Szekspir jak zwykle wszystko komplikuje…

Zapraszamy 21 i 22 lutego 2013 roku!

„Kryzysy albo historia miłosna”
reż. Mateusz Przyłęcki
21 lutego, godz. 18:00

Obsada:
Bernard Bania
Katarzyna Mikiewicz

 

„Bazuka”
reż. Ireneusz Janiszewski
21 lutego, godz. 19:15

Obsada:
Maciej Radziwanowski
Agnieszka Możejko-Szekowska
Aleksandra Maj
Arleta Półtorak
Basia Pigoń
Piotr Szekowski
Mateusz Witczuk
Łukasz Węgrzynowski

„Medea na Manhattanie”
reż. Katarzyna Kalwat
22 lutego, godz. 18:00

Obsada:
Sławomir Popławski
Piotr Półtorak
Rafał Olszewski
Jolanta Skorochodzka
Justyna Godlewska-Kruczkowska

Cena:
– bilet na jedno czytanie – 5 zł
– karnet na trzy czytania – 10 zł

autorzy:

Dea Loher (ur. 1964) – autorka sztuki „Medea na Manhattanie”, niemiecka dramatopisarka. Studiowała dramatopisarstwo w berlińskiej Hochschule der Künste. W tej chwili mieszka w Berlinie i nie jest na stałe związana z żadnym teatrem. Debiutowała sztuką „Olgas Raum” („Przestrzeń Olgi”, 1990), gdzie jako materiał wykorzystała autentyczne losy niemiecko-żydowskiej komunistki, Olgi Benario, deportowanej z Brazylii i straconej w Ravensbrück. Autorka tekstu „Lewiatana”, poświęconemu Ulrike „Marie” Meinhof z Frakcji Czerwonej Armii. Kilka sztuk Loher powstało w ścisłej współpracy z reżyerem Andreasem Kriegenburgiem („Sinobrody-Nadzieja kobiet”, cykl „Magazin des Glücks”). W Polsce jej twórczośc znana jest przede wszystkim dzięki inscenizacjom Pawła Miśkiewicza, który wystawił „Przypadek Klary” w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz „Niewinę” w Starym Teatrze w Krakowie.

Sztuka „Medea na Manhattanie” opublikowana jest w antologii „Na Manhattanie i gdzie indziej. Dziesięć sztuk niemieckich” wydanej przez wydawnictwo „Panga Pank”, w tłumaczeniu Wojciecha Koczwary.

 

***

Mihai Ignat (1967) – autor sztuki „Kryzysy albo historia miłosna”, absolwent Wydziały Fililogicznego Uniwersytetu w Bukareszcie, pracuje na Uniwersytecie w Braszowie. Wydał siedem tomików poezji i cztery sztuki teatralne: „Patru cepe degerate” („Cztery przemarznięte cebule”), „Kryzysy”, „Meserii şi fundături” („Rzemiosła i zaułki”), „Black sitcom”. Zdobywca nagród i wyróżnień: w Krajowym Konkursie Dramaturgii Ministerstwa Kultury, nagrody UNITER, w Konkursie Dramaturgii na  Festiwalu Rumuńskiej Komedii. Jego sztuki wystawiane były w Teatrze 74, jako słuchowisko w Radiu Rumunia Cultural, w Radiu BBC Londyn, w Teatrze Imposibil&Teatr Narodowy w Klużu, Teatr Foarte Mic & Green Hours w Bukareszcie.

„Kryzysy albo historia miłosna” opublikowany jest w antologii „Sześć minut rumuńskiego teatru” wydanego przez wydawnictwo Panga Pank, w tłumaczeniu Joanny Kornaś-Warwas.

 

***

Dana Łukasińska (1972) – autorka tekstu „Bazuka”, dramatopisarka („Olga. Eine charmante Frau”, „Hibakusha”, „Bazuka”, „Agata szuka pracy”, „Wariacje z powtórzeniami”), dramaturg („Ich czworo. Obyczaje dzikich” – Teatr Polski w Poznaniu, „Płatonow” – Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, „Czarnobyl. Last minute” – Teatr Dramatyczny w Białymstoku), autorka słuchowisk Teatru polskiego Radia, scenarzystka („Włatcy Móch”), autorka powieści („Oro”, „Piąta pora roku”). Absolwentka Laboratorium Scenariuszowego (PISF), Konserwatorium Noweli Filmowej (PISF), Forum Dramaturgicznego (IT). Obecnie kierownik literacki w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku.

reżyserzy:

Katarzyna Kalwat – absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie  i Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie (2011). W trakcie studiów asystowała Krystianowi Lupie przy realizacji spektakli Persona. Marilyn i Persona Ciało Simone oraz uczestniczyła w licznych warsztatach, m.in. w Korber Studio Jung Regie w Thalia Theater w Hamburgu. Była także stypendystką rządu francuskiego w ramach programu ”Film documentaire”. Debiutowała miniaturą sceniczną Sen nocy letniej, prezentowaną na XIII Festiwalu Szekspirowskim w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Dotychczas zrealizowała m.in. Himmelweg. Drogę do nieba J. Mayorgi w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, Rechnitz (Anioł Zagłady) E. Jelinek w ramach projektu „Próby otwarte. Dramaty Nowe” w Teatrze Nowym im. T. Łomnickiego w Poznaniu, Królową ciast B. Pintera w Teatrze im. S. Jaracza  w Olsztynie na Międzynarodowy Festiwal Demoludy oraz Zażynki A. Wakulik w Teatrze Polskim w Poznaniu.

Ireneusz Janiszewski – (1975) – Studiował reżyserię w PWST w Krakowie, kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Łódzkim. Wielokrotnie współpracował jako asystent reżysera z Krystianem Lupą oraz Mikołajem Grabowskim.  Realizował spektakle w Krakowie (Śluby panieńskie Fredry, prezentowane na 27 Konfrontacjach w Opolu), Tarnowie (Antygona Sofoklesa), Katowicach (Matka Witkacego), Radomiu (Punkiet Wróblewskiego, nagrodzony w Konkursie na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej) oraz Warszawie. Ostatnie przedstawienia przygotował w Łodzi (Choroba Młodości, Metoda Gronholm, Na dnie zrealizowane w Teatrze Nowym; Na końcu tęczy w Teatrze Muzycznym) i Szczecinie (Peer Gynt, Curikow w Teatrze Polskim). Wykładał w Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi oraz prowadził teatralne projekty edukacyjne. W Teatrze Nowym w Łodzi był kierownikiem Działu Wydarzeń Okołoteatralnych. Pełnił funkcję dyrektora Teatru Praga w sezonie 2010/2011.

Mateusz Przyłęcki –  aktor, reżyser, instruktor teatralny. Absolwent Wydziału Aktorskiego (2001)  i Wydziału Reżyserii Dramatu (2009) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego
w Krakowie. W latach 2001-2003 był studentem Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Wyreżyserował spektakle: „Życie / instrukcja obsługi” wg. autorskiego scenariusza – kompilacji tekstów poradników, regulaminów i instrukcji, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera listopad 2008), „Lailonia” na motywach „13 bajek z królestwa Lailonii i innych bajek” L. Kołakowskiego (adaptacja własna), Teatr Kana, Szczecin (premiera wrzesień 2009), „Stefcia Ćwiek w szponach życia” wg Dubravki Ugresic, Teatr Ludowy, Kraków (premiera listopad 2009), „Tango” S. Mrożka, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera październik 2010), „Czarnoksiężnik Oz” wg. F. L. Baum’a, Teatr Lalki i Aktora „Pinokio” w Łodzi (premiera marzec 2011). Przygotował czytania: na Festiwalu Współczesnej Dramaturgii „Odrama” w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu ( D. Drabek- „Szwedzki stół”, J. Drozda, M. Ojrzyńska –„Brzeg- Opole”, F. Richter-„Pod lodem”) , w ramach projektu „Inwazja Barbarzyńców” w Teatrze Współczesnym w Szczecinie (M. Kochan – ‘Karaoke”), w Laboratorium Młodej Reżyserii na Scenie na Sarego, Teatr Bagatela w Krakowie (S. Stephenson – „Pamięć wody”), w ramach projektu „Czynne Poniedziałki” w Teatrze Polskim we Wrocławiu („Hotel Szczęście” adaptacja prozy A. Veterynai), na Scenie Margines Teatru im. S. Jaracza w Olsztynie („XIII księga Pana Tadeusza” W. Zagórski lub A. Fredro, „Mrówki” A. Orłowski, „Baśń o Trzech Braciach  i Królewnie” A. Fredro), w ramach projektu  „Toksyczna rodzina antyczna” w Laboratorium Dramatu
w Warszawie („Ofiarnice” Ajschylosa, „Helena” Eurypidesa), w ramach „Dramaty nowe” w Teatrze Nowym w Poznaniu „Sceny z życia rodzinnego” A. Jabłońskiej, w ramach PC Drama w Klubie Żak w Gdańsku „Jednoręki ze Spokane” M. Mcdonagh’a i „Szczaw, frytki” Z. Egressy.

moderator dyskusji

Małgorzata Skowrońska – asystentka w Instytucie Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku  i wiceprezeska Fundacji UwB. Żywo zainteresowana problematyką gender/queer oraz edukacją antydyskryminacyjną. Realizuje projekty szkoleniowe i edukacyjne tj. „Budapest. Equal Opportunities – Equal Participation”, „Kultura wielu głosów”, „Spotkania z genderem”, „Odczarować dzień kobiet” i wiele innych. Prywatnie – pasjonatka dobrych dźwięków, wokalistka i gitarzystka zespołu Jegomość.

paneliści:

Jerzy Szerszunowicz – pracownik Centrum im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku (zatrudniony w 2009r., od 2011r. na stanowisku dyrektora). Wcześniej: pracownik Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku (2008-2009), dziennikarz Kuriera Porannego (1994-2008). Absolwent filologii polskiej na UW Filia w Białymstoku.

Agnieszka Masłowiecka – psycholog, doktor nauk humanistycznych na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UwB, pracuje z rodzicami po stracie dziecka, prowadzi warsztaty rozwoju osobistego. Prowadzi zajęcia z psychologicznych koncepcji człowieka, komunikacji interpersonalnej, warsztaty umiejętności wychowawczych. Posiada wieloletnie doświadczenie kliniczne w pracy z dziećmi chorymi, prowadzi także terapię psychologiczną osób dorosłych: przeżywających kryzysy życiowe, problemy w relacjach z innymi ludźmi, doświadczających silnego stresu. Opublikowała zbiór opowiadań „Pyszne ciało” (wyd. Forma), kończy pracę nad powieścią.

Damian Kudzinowski – pisze o sobie: prawie polonista, niby restaurator, związany ze Stowarzyszeniem Fabryka Bestsellerów i Kawiarnią Labalbal, przywiązany do Białegostoku, oddany Żonie i dwójce dzieci, społecznik, leworęczny, gaduła.


Partnerem projektu jest Wydawnictwo Format-a (dawna Panga Pank).