Projekty zrealizowane

SŁOWACKI ’09

W związku z obchodami Roku Słowackiego Teatr Dramatyczny realizuje cykl wydarzeń artystycznych w ramach projektu Słowacki ’09.
SŁOWACKI 09 – rekomenduje Podlaski Kurator Oświaty
 
Państwo Dyrektorzy
szkół ponadgimnazjalnych
województwa podlaskiego
W związku z ogłoszonymi przez MKiDN obchodami Roku Juliusza Słowackiego, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku realizuje projekt pt.”Słowacki’09”. To cykl wydarzeń o charakterze edukacyjnym, których celem jest przybliżanie uczniom wybitnej polskiej poezji poprzez atrakcyjne działania artystyczne.
Program uzyskał pozytywną opinię Urzędu Miasta i otrzymał wsparcie finansowe ze środków Prezydenta Miasta Białegostoku.
Jednym z elementów projektu jest wznowienie spektaklu „Beniowski” w reżyserii Krzysztofa Kopki. Jego emisję poprzedzać będzie pokaz specjalnego filmu o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego – multimedialnego, dynamicznego obrazu, którego estetyka dostosowana jest do upodobań młodych widzów, uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Film i spektakl składają się na niecodzienną lekcję języka polskiego, która w atrakcyjny i nieszablonowy sposób będzie przybliżać widzom dokonania Słowackiego. Będzie to wędrówka śladami Słowackiego, pozbawiona zbędnego patosu, często kojarzącego się młodym widzom z poezją.
W ramach projektu przygotowano również wystawę zdjęć, którą uczniowie obejrzą przed przedstawieniem w Teatrze. Zaplanowano także ogłoszenie wśród uczniów, którzy obejrzą spektakl, konkurs związany z poezją Słowackiego. Mamy nadzieję, że nasze współczesne spojrzenie na romantyczną literaturę zainspiruje młodzież do własnych poszukiwań i aktywności twórczej.
Zachęcam Państwa do zapoznania się z tą propozycją Teatru, ponieważ niewątpliwie może ona stanowić wspaniałe uzupełnienie programu szkolnego, a także być okazją dla uczniów i nauczycieli do ciekawego uczczenia rocznicy śmierci i urodzin Poety.
Jerzy Kiszkiel
PODLASKI KURATOR OŚWIATY
 
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku.
Teatr jako współorganizator będzie gościł na spektaklu „Policja” i „Beniowski” uczestników międzynarodowej konferencji Piękno Słowackiego, organizowanej przez Zakład Literatury Oświecenia i Romantyzmu Uniwersytetu w Białymstoku.

 

Środki teatralne

„Wyrośli” już Państwo z amatorskich teatrzyków szkolnych? Za późno już na egzamin do szkoły teatralnej, a marzenia o scenie wciąż gdzieś się kołaczą po głowie? W takim razie mamy propozycję właśnie dla Was! To miesięczne warsztaty pn.: „Środki teatralne” – profesjonalne zajęcia teatralne dla dorosłych. Odbędą się już w październiku i zakończą występem na dużej scenie Teatru Dramatycznego.
„Środki teatralne” to integralna część II Ogólnopolskiego Konkursu Małych Form Dramaturgicznych 1-2-3. Jury konkursu ze wszystkich nadesłanych tekstów wybierze już niebawem cztery, które zostaną następnie zaprezentowane publiczności podczas finałowego pokazu (odbędzie się 10 listopada 2009 r.) w formie wstępnych inscenizacji, czyli zaawansowanego czytania dramatu. Widzowie zaś po obejrzeniu czterech pokazów zadecydują, który jest tekst najlepszy, najciekawszy.
I tu właśnie otwiera się pole do popisu dla uczestników warsztatów „Środki teatralne”. Zostaną podzielenie na cztery grupy. Każda pracować będzie z profesjonalnym reżyserem i pod jego kierunkiem przygotuje jedną finałową prezentację. Zajęcia odbywać się będą w weekendy (cztery spotkania po cztery godziny). Program obejmuje pracę nad podstawowymi umiejętnościami scenicznymi: budowanie postaci, dialog z partnerem, konstrukcja scen i monologów, techniki pracy z ciałem i głosem. Pierwsze zajęcia odbędą się 10 października.
Uwaga! Ze względu na specyfikę tekstów, które stanowić będą literacką bazę warsztatów (dramaty kameralne, maksymalnie 3-osobowe), może (nie musi) zdarzyć się sytuacja, że nie wszyscy uczestnicy warsztatów wystąpią na scenie. Poszczególne grupy wraz z reżyserem podejmą razem decyzję o kształcie występu, podzielą między siebie wszystkie role (sceniczne i pozasceniczne).
Po raz pierwszy warsztaty dla dorosłych!

Szekspir

„Może spróbujmy chwilowo tak: Mów, proszę, tę kwestię tak, jak ją słyszałeś ode mnie, lekko i bez zadęcia; bo gdybyś ją miał odtrąbić, wzorem wielu naszych aktorów, to z dwojga złego wolę, żeby mi herold miejski wiersze recytował. I nie wymachuj rękami jak wiatrak, lecz wszystko czyń powściągliwie. Choćbyś grał rwący potok, burzę, co mówię – huragan namiętności, musisz się zdobyć na umiar, aby jej kształt wygładzić i nie ranić zmysłów.”
„Hamlet” akt III, scena 2, przeł. Piotr Kamiński w rozmowie z Joanną Walaszek w: „Natura Szekspira”
www.dwutygodnik.com/artykul/3935-natura-szekspira.html
Spektakl „Shakespeare” realizowany w ramach projektu „Szekspir”, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Prapremiera: Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, czerwiec 2014
Więcej informacji o spektaklu – kliknij!
Konferencja prasowa – kliknij!

Teatr do kwadratu

Teatr do kwadratu, czyli t2 jest wzbogaceniem oferty kulturalnej skierowanej do uczniów klas artystycznych i humanistycznych białostockich liceów oraz pierwszej w Białymstoku świetlicy sądowej dla nieletnich, utworzonej pod koniec roku 2011. Zakłada rozbudowaną, zintensyfikowaną (stąd „do kwadratu”) współpracę Teatru Dramatycznego z wymienionymi placówkami. Składa się m.in. ze spotkań warsztatowych ze znaczącymi postaciami życia kulturalnego i artystycznego w Polsce – przedstawicielami różnych teatrów, zarówno od strony instytucjonalnej (teatry repertuarowe, grupy niezależne, teatry lalek), jak i estetycznej (teatr tańca, obrazu, słowa i tekstu dramatycznego, teatr zaangażowany politycznie). Goście ci będą reprezentantami różnych zawodów – to aktorzy, reżyserzy, dramaturdzy, założyciele teatrów Oprócz spotkań zaproponujemy młodzieży ponad 100 godzin warsztatów interdyscyplinarnych, zakończonych przygotowaniem pokazów i wystaw w każdej z tych placówek.
W związku z faktem, iż w kolejnym sezonie planujemy poszerzenie obszaru edukacji teatralnej o nowoczesną edukację medialną, zadaniem projektu „Teatr do kwadratu” będzie również wyposażenie uczniów i nauczycieli w kompetencje niezbędne do podejmowania coraz trudniejszych zadań artystycznych, które postawimy przed nimi w kolejnych sezonach.
Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Testament

Poeta i pieśniarz wyrusza w swą „ostatnią podróż”, której cel jest niepewny. Na swej drodze spotyka Szemkela – siódmego anioła. Co może wyniknąć ze zderzenia posągowego Arijona z nieco złośliwym przemytnikiem dusz? Czy testament poety i jego twórczość jest wystarczającą przepustką do lepszego świata? Na rozdrożu myśli, wspomnień i decyzji Szemkel przedstawi obraz milczącego już twórcy i nada dalszy kierunek jego tułaczce. Scenariusz spektaklu wywiedziony jest z wierszy Zbigniewa Herberta.
Premiera: 15 września 2008
Scena: mała
Cena: bilet normalny 15 zł, ulgowy 13 zł
Czas trwania spektaklu: 60 min.
Reżyser: Jacek Malinowski
Scenografia: Halina Zalewska-Słobodzianek
Muzyka: Michał Górczyński
Obsada:
· Marek Tyszkiewicz: Szemkel
Recenzje:
Niełatwo przez godzinę omówić poezje Herberta i skupić na sobie uwagę gimnazjalistów. W Teatrze Dramatycznym anioł Szemkel radzi sobie z tym całkiem nieźle”. (…) Tyszkiewicz, ubrany w płaszcz i kapelusz, przeskakuje z jednego wcielenia w drugie: raz jest aniołem „czarnym i nerwowym”, raz grupą aniołów wyśmiewających niedoskonałość kumpla. Wiersz zazębia się o wiersz, jedna historia o drugą, główny bohater skacze z jednej epoki do drugiej, a jednak widz ma wrażenie, że na to wszystko patrzy ten, od którego cały spektakl się zaczyna – czyli Szemkel-Przemytnik Dusz. Jego mądra wyrozumiała obecność jest wyraźna – czy to w chwili, gdy mowa o bohaterze sprzed tysiącleci: Arijonie – helleńskim Caruso, czy o epoce całkiem niedawnej, w której prym wiedli propagandowi krzykacze spod znaku Gomułki”.
Monika Żmijewska, Gazeta Wyborcza
Dwa dni temu odbyła się premiera monodramu „Testament” w Teatrze Dramatycznym. To najlepsza rola Marka Tyszkiewicza od wielu lat, ale też świetna propozycja edukacyjna
Siedział długo na widowni. Czekał, aż wszyscy zajmą swoje miejsca, miał na sobie długi, jesienny płaszcz i kapelusz. Wyglądał jak jeden z tych na wpół obłąkanych osobników, których czasem mijamy na ulicy. Którzy powtarzają coś półgłosem, ni to do nas, ni to do siebie. A potem w najmniej oczekiwanym momencie sobie o nich przypominamy.
Siódmy anioł
Taki osobnik to Szemkel, czyli siódmy anioł. Nie ma nic wspólnego ze złocistym Gabrielem czy Rafaelem, który stroi niebiańskie harfy, a już na pewno daleko mu do Azraela, który jest kierowcą planet.
Szemkel jest czarny i nerwowy – niedoskonały. Jego wyjątkowość polega na tym, że był kiedyś karany za przemyt grzeszników. Może więc ma więcej wspólnego z ludźmi, niż nam się wydaje. Może jest bardziej jednym z nas, bo jest wyrozumiały. Może nie bez przyczyny siedzi z nami na widowni.
Gdy zacznie się przedstawienie, to wejdzie na scenę i przedstawi się jako właściciel wyleniałej aureoli. W takiego nerwowego anioła wciela się w monodramie „Testament” Marek Tyszkiewicz.
Anioł przemówił wierszem
Szemkel mówi o problemach aniołów, rozprawia się z życiem i śmiercią, za każdym razem używając poezji Zbigniewa Herberta.
I wtedy zapomina się o tym, że ma się przed sobą anioła i ma się wrażenie, że oto spotkaliśmy poetę.
To niesamowite doświadczenie, które nie tyle przywołuje na myśl wspomnienia ze szkolnych lekcji polskiego, a raczej otwiera przed nami nowe znaczenia wierszy, z którymi się kiedyś zetknęliśmy.
Pomysł z poetyckim językiem wydaje się genialny, bo przecież „poeta śpiewając, wierzy głęboko, że przyspiesza wschód słońca” {fragment z utworu Zbigniewa Herberta „Przypowieść”. Wiersze mają magię, która w rozważaniach o życiu i śmierci okazała się być bardzo potrzebna.
Przedstawienie jest realizowane w ramach programu edukacyjnego (dlatego właśnie jego premiera miała miejsce w poniedziałek, żeby zachęcać młodzież do odwiedzania teatru również w dzień powszedni) i jest bardzo zgrabnym montażem wierszy Zbigniewa Herberta.
To nie jest łatwa poezja o kwiatkach i ptaszkach, jednak naładowane filozofią wersy stają się zaskakująco czytelne w ustach Marka Tyszkiewicza. Ogląda się go rewelacyjnie. Przede wszystkim ze względu na różnorodność interpretacji.
Co poeta miał na myśli?
Wszystkie pomysły na interpretację są ciekawe, sugestywne i plastyczne, a całe przedstawienie sprawi, że nawet najbardziej oporni na wiedzę uczniowie nie będą mieli problemu z odpowiedzeniem sobie na pytanie: „co poeta miał na myśli?”. Nawet ci, którzy nie lubią wierszy, mogą się poczuć mile zaskoczeni.
To oczywiście też wielka zasługa reżysera, Jacka Malinowskiego, który te pomysły aktorowi podpowiedział (i chwała Tyszkiewiczowi, że mu zaufał).
Przedstawienie jest mocno edukacyjne i przeznaczone do szkól, ale spodoba się każdemu, kto jest wrażliwy na poezję (nie tylko Herberta).
Urszula Komsta Kurier Poranny nr 218/17.09.08

WĘDRÓWKI Z KAZANECKIM

„Wędrówki z Kazaneckim” to nowy cykl Teatru Dramatycznego, przygotowany z okazji przypadającego w 2009 r. Roku Wiesława Kazaneckiego. Wykorzystując narzędzia i środki teatralne chcemy w ciekawy i niebanalny sposób prezentować twórczość Poety, jego życie artystyczne i prywatne, związki z Białymstokiem.
Program „Wędrówki z Kazaneckim” jest realizowany przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku.
Więcej informacji o Wiesławie Kazaneckim na www.wieslaw-kazanecki.pl
 

Wolontariat dla kultury, kultura dla wolontariatu

Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w  Białymstoku jest jedną z pięciu instytucji, w której realizowany jest projekt „Wolontariat dla kultury, kultura dla wolontariatu”. Przedsięwzięcie obejmuje nie tylko pracę wolontariuszy na rzecz placówki, ale też szeroki program edukacyjny, wizyty studyjne i możliwość realizacji własnego, autorskiego projektu.
Program „Wolontariat dla kultury, kultura dla wolontariatu” pozwala uczestnikom nie tylko zdobyć doświadczenie, zyskać praktyczną wiedzę, poznać ekspertów, ale także daje szansę na przygotowanie i zrealizowanie własnego, autorskiego działania. Propaguje wolontariat kompetencji w lokalnych instytucjach kultury i organizacjach pozarządowych – to wyjątkowa forma wolontariatu, polegająca na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem. Pozwala także rozbudować potencjał wolontariacki lokalnych instytucji kultury – sprzyja temu innowacyjna formuła programu, jego interdyscyplinarność oraz międzysektorowość.

Odsłony projektu ›

WYSTAWA PLAKATÓW I AFISZY TEATRALNYCH

Zapraszamy 20 marca (piątek) o godzinie 18.00 do w hali Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej (ul. Grunwaldzka 11/15) na wernisaż Wystawy Plakatów i Afiszy Teatralnych.
Dzięki współpracy Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki oraz studentów Wydziału Architektury, działających w ramach Koła Naukowego „Forma”, będzie można obejrzeć jak rozwijała się sztuka plakatu teatralnego w ciągu ostatnich niemalże 50 lat. W dobie grafiki komputerowej oraz fotografii cyfrowej, archiwalne plakaty to swoisty powrót do korzeni.
Wernisaż rozpoczną dwie prelekcje: Joanny Ostrowskiej „Przestrzeń teatru, teatr w przestrzeni” oraz Kamila Zaniewskiego i Romana Petrashka „Plakat – instrukcja obsługi”. Wystawę można oglądać do 10 kwietnia.

Zoom na Teatr

Zoom na Teatr w sezonie 2008/2009 to cykl sesji fotograficznych z aktorami oraz weekendowych warsztatów fotograficznych dla młodzieży i dorosłych, organizowanych przy współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury oraz fotografami: Andrzejem Górskim i Konradem Mickiewiczem
SEZON 2008/2009

Zoom na Teatr – projekt fotograficzno-teatralny, realizowany jako pilotażowy w sezonie 2007/2008 przez Teatr oraz Studenckie Koło Naukowe Stukot, działające przy Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu w Białymstoku. Projekt miał charakter eksperymentalny, badawczy, poszukujący. Zrealizowaliśmy cykl autorskich sesji fotograficznych (np. przemiana aktora, kostium widza), podczas których szukaliśmy odpowiedzi na pytania o istnienie i kondycję współczesnej fotografii teatralnej. Organizowaliśmy również weekendowe warsztaty teatralne oraz sesje przedpremierowe, dokumentujące pracę nad powstawaniem spektaklu. Zajmowaliśmy się wówczas zagadnieniem przygotowywania fotograficznych materiałów archiwalnych.
SEZON 2007/2008